خلاصة:
این مقاله با نگاهی بر مضامین سه فیلم سینمای ایران در زمینه کودک آزاری، چگونگی نقش تصویر و سینما جهت سخن گفتن از یک معضل اجتماعی را بیان می کند و مورد بررسی قرار می دهد. مقاله ی حاضر بر این موضوع تاکید دارد که سینما می تواند هشدار دهنده باشد و در بسیاری از مصادیق آسیب اجتماعی نقش بازدارندگی، حفاظتی و حمایتی را ایفا کند. از آنجایی که در سال های اخیر سوء استفاده جنسی از کودکان یکی از بیشترین موضوعات پژوهشی روانشناسی کودک شده است (یانسی و هانس، ۲۰۱۰)، علی رغم تمام مشکلات و محدودیت های پیش رو ساخت فیلم هایی از این دست، که اهداف فرهنگی را به دنبال دارند یک تعهد اجتماعی به شمار می آید.
This article illustrates and reviews the role of picture and cinema in talking about a social dilemma by taking a look at the contents of three films of Iranian cinema in the field of pedophilia. The present article emphasizes on this subject matter that cinema can be memento and play a deterrence, protective and supportive role in many instances of social harm. In recent years, whereas child sexual abuse has become one of the most research topics in child psychology (Yance & Hance,2010), making films like this which pursue cultural goals , despite all problems and limitations is a social commitment.
ملخص الجهاز:
مورد کاوی و بررسی موضوع کودک آزاری در سه فیلم سینمای ایران Case mining and investigation of pedophilia in three Iranian movies غلامرضا اذری * عضو هیات علمی گروه ارتباطات اجتماعی، دانشکده ی روانشناسی و علوم اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی و احد تهران مرکزی.
چکیده این مقاله با نگاهی بر مضامین سه فیلم سینمای ایران در زمینه کودک آزاری، چگونگی نقش تصویر و سینما جهت سخن گفتن از یک معضل اجتماعی را بیان می کند و مورد بررسی قرار می دهد.
از آنجایی که در سال های اخیر سوء استفاده جنسی از کودکان یکی از بیشترین موضوعات پژوهشی روانشناسی کودک شده است (یانسی و هانس، ۲۰۱۰)، علی رغم تمام مشکلات و محدودیت های پیش رو ساخت فیلم هایی از این دست، که اهداف فرهنگی را به دنبال دارند یک تعهد اجتماعی به شمار می آید.
بر همین اساس در این مقاله با بررسی سه فیلم تولید شده در سینمای ایران که به موضوع کودک آزاری پرداخته اند، چگونگی به کار گیری سینما در بیان مسائل اجتماعی تشریح می گردد.
بلافاصله بعد از گمانه زنی های اولیه، به هسته مرکزی قصه که همان کودک آزاری است می رسیم و مخاطب وارد فصل ۸ سالگی دختر می شود و به موازات فیلم این فصل از زندگی او را نظاره می کند.
فیلم ساز بیشتر به ماجراهای این پسر می پردازد اما مخاطب چیزی در مورد او نمی داند تا پایان قصه که متوجه می شود او کودک نامشروع است.