ملخص الجهاز:
"برداشت یک افریقایی از موسیقی کاملا با اندیشه نواهای قاره آسیا،غریب یا آشنا؟ موسیقی افریقا در بستر اجتماعی سید عماد الدین توحیدی (به تصویر صفحه مراجعه شود) یک شنونده غربی تفاوت دارد.
با علم به این واقعیت که موسیقی در محور همه فعالیتهای گریوتها قرار دارد،سهم حیاتی او در زندگی مردم افریقا آشکارتر میشود.
این سخن بدان معنا نیست که موسیقیدان سنتی افریقایی باید خود را از تأثیر کشورهای دیگر،حفظ کند،زیرا این تأثیرات میتوانند بر غنای موسیقی افریقا بیفزایند و همکاری و باروری فرهنگی را سبب شوند.
در منطقه خوییسان4افریقای جنوبی،فرهنگ ساده چادرنشینی وجود دارد،درحالیکه در ساحل افریقایی شمال-غرب، احشام کمی وجود دارد و دارای سازمان سیاسی بسیار منظمی است که قبل از حاکمیت اروپاییها بر افریقا، پادشاهیهای قدرتمند سواحل غربی افریقا یعنی مناطق بین منطقه خویی-سان و قسمت شمال غربی افریقا را به وجود آورد.
محبوبیت افریقایی تاریخ افریقا و جابهجایی مردم آن در داخل قاره و خارج آن،نشان میدهد که به رغم بردگی و استعمار، موسیقی دیگر کشورها بر این موسیقی تأثیر فراوان گذاشته و شاید هم به همین دلایل،موسیقی افریقا به اقصی نقاط جهان رسیده و پس از تقویت و شکوفایی،به وطن بازگشته است.
موسیقی افریقایی اصیل در دنیای جدید دستنخورده باقی ماند،ولی بعضی از سازهای مشخص و متمایز،به تواتر به دست افریقاییها رسیدند،بهخصوص گزیلفون14،بریم بائو15 و سوئیکا16از برزیل،در کشورهای امریکای لاتین واقع در کارائیب و جنوب امریکا،بخشی از موسیقی افریقا محفوظ باقی ماند،زیرا بردگان اجازه داشتند فرهنگ و هویت اجتماعی خود را حفظ کنند.
صدا،لحن و زبان اسلام،به شدت بر موسیقی شمال افریقا تأثیر گذاشت،اما موسیقی کشورهای ناحیه صحرا،از جمله مالی،نیجریه،سنگال و حتی تانزانیا و ماداگاسکار هم از این نفوذ برکنار نماند."