خلاصة:
هدف اصلی این پژوهش بررسی موانع و ارایه راهکارهای مناسب جهت برقراری نظام مدیریت کیفیت جامع (TQM) در شرکت سیمان مازندران (نکا) است. این پژوهش مقدمه ای است برای پژوهش های بعدی در راستای شناسایی دقیق موانع و عوامل اثرگذار جهت برقراری نظام مدیریت کیفیت جامع. جامعه آماری این پژوهش 110 نفر از مدیران، سرپرستان و کارشناسان شرکت سیمان مازندران (نکا) و حجم نمونه بر اساس جدول مورگان n=86 می باشد.برای گردآوری داده ها از پرسشنامه استاندارد شده استفاده شده است و داده های جمع آوری شده توسط نرم افزار SPSS مورد تحلیل آماری قرار گرفته و در این راستا از آزمون x2استفاده شده است. نتیجه پژوهش، تایید تعدادی از فرضیه ها و رد تعدادی دیگر از فرضیه ها را نشان می دهند.
The main purpose of this study is Investigation of barriers and providing appropriate
solutions to establish a total quality management system (TQM) in Mazandaran Cement Co. (Neka). This study is an introduction to further researches in order to accurately identify barriers and affective factors to establish a total quality management system. Statistic social of this study includes 110 managers, supervisors and experts in Mazandaran Cement Co. (Neka) and sample volume based on Morgan table is n=86. The standardized questionnaire is used for collecting data and the collected one is analyzed by Spss software and x2 test is used in this respect. Study results indicate confirming some hypotheses and rejecting some other ones.