خلاصة:
طبقه بندی روابط بین رشته ای، دو مقصود را در بردارد: نخست توضیح پیشرفت تدریجی در رشته های علمی که منجر به باز ترکیب وحدت علوم می شود و دوم توصیف باروری متقابل بین رشته های علمی و هم آمیختگی آن ها که منجر به ظهور رشته های جدید می گردد. دسته ای دیگر سطح بندی، براساس میزان تداخل میان حوزه های رشته های درسی با توجه به عناصر در حال تعامل، انجام می شود و شامل دو دسته هستند از یک سو، تعامل بین مفاهیمی که گواه پردازش یک چارچوب مفهومی ابداعی هستند و از سوی دیگر اندرکنش های میان روش ها. مطابق با این دسته بندی، در حوزه برنامه درسی بین رشته ای هم دو نوع کلی حاکم هستند: برنامه درسی هم گرا یا متقارب که بر رویکرد بین رشته ای ابزاری منطبق است و گونه ادغامی یا تلفیقی برنامه درسی که منطبق بر رویکرد بین رشته ای نظری یا مفهومی است. بعضی از نویسندگان اصطلاح «همکارانه» را به جای مدل متقارب استفاده کرده و آن را در مقابل گونه تلفیقی یا ادغامی به کار برده اند. هدف مقاله آن است که در قالب یک مدل برنامه درسی بین-رشته ای و با تکیه بر دو رویکرد کلی مطالعات بین رشته ای (مفهومی و ابزاری) به بررسی اصول برنامه درسی بین-رشته ای، طراحی دروس و فعالیت های بین رشته ای، اجرا و آموزش در حوزه برنامه درسی آموزش عالی بپردازد. این مدل دارای بخش هایی چون گونه های برنامه درسی، اصول طراحی و سازماندهی برنامه درسی و چگونگی اجرا و ارزشیابی برنامه درسی بین رشته ای است.
Classification of interdisciplinary relationships، in general، has two purposes، first، to explain the gradual progress in scientific fields of studies that leads to re-combination of the unity of science. The second، to describe mutual reproductive between scientific disciplines and to combine them، that leads to the rise of new scientific areas and disciplines. Another batch of graded according to level of interaction between areas of curriculum field with respect to elements that that interacting، this includes two branches: on the one hand، the interaction is between the concepts، that implies to processing of conceptual framework that creatively and innovatively (epistemological، conceptual or theoretical approach of interdisciplinary) and in other hand، it refers to the integration and borrowing methods between disciplines (methodological or instrumental approach of interdisciplinary). According to these categories of approaches in interdisciplinary studies، we face kinds of interdisciplinary curriculum. Convergent Curriculum model (that is based on cooperation of disciplines to solve a problem). This model is matched to instrumental approach of interdisciplinary studies، and synthesis or Integrative curriculum model that matches to conceptual approach of interdisciplinarity. Some authors use the “collaborative “instead of convergent and have put it against integration. We try، in this article، to design an interdisciplinary curriculum model with respect to two general approaches of interdisciplinary studies and two kinds of interdisciplinary curriculum، mentioned already. This model consists of all curriculum elements such goal sitting; design of course، teaching and evaluation. We try to design them based on interdisciplinary curriculum.