خلاصة:
کسب و کارهای امروز با چالش های متفاوت و تحت تاثیر تغییرات فن آوری, جهانی شدن» رقابت. تغییرات مداوم و
پویا در پاسخ به نیاز مشتریان و بازار مواجه هستند. زمانی که پیوندها و روابط درونی اجزاء در هم تنیده و پیچیده است. ردیابی
پیامد هر تغییری» حتی پس از وقوع آن بسیار دشوار و ناممکن است. لذا بمنظور این عدم قطعیت باید راهکارهایی ارائه گردد
که که شرکت ها و سازمان های مختلف در بازارهای صنعتی در یک مسیر هماهنگ حرکت کرده و مکمل یکدیگر باشند. لذا
پژوهش حاضر به الگوی رفتاری بازارهای صنعتی در کسب و کارهای استان آذربایجان شرقی پرداخته است. روش پژوهش از
نظر ماهیت از نوع توصیفی -تحلیلی بوده و همچنین از نظر هدف کاربردی می باشد. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی
شرکتهای تولیدی و ستعتی استان آذربایجان شرقی.به تعداد ۴۸۷۷ واحدمی باشد. حجم تمونه :بر اساس جدول مورگان ۳۵۴
واحد بدست آمده است. روش نمونه گیری به صورت خوشه ای در مرحله اول و تصادفی طبقه ای در مرحله دوم بود. ابزار
اندازهگیری در این پژوهش شامل پرسشنامه ثرونتون (۲۰۱۵) می باشد. به منظورارزیابی پایایی پرسشنامه از آزمون ضریب
آلفای کرونباخ استفاده گردید که میزان ضریب پایایی کلی آن ۰/۸۹ بدست آمده است. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از
مدلسازی معادلات ساختاری با بهره گیری از نرم افزار آموس استفاده گردید. شاخصهای نیکویی برازش مدل حاکی از برازش
مناسب مدل بود. نتایج نشان دادند که رفتارهای شبکه محور بر رفتارهای بازار محور(رفتارهای رقیب محور و رفتارهای مشتری
محوری) تاثیر ندارندء ولی رفتارهای بازار محور و رفتارهای رابطه محور بر عملکرد شرکت تاثیر مثبت دارندء رفتارهای شبکه
محور بر اثربخشی پورتفوی ارتباطات شرکت تاثیر مثبت دارند و رفتارهای بازار محور بر رفتارهای ارتباط محور تاثیر مثبت
دارند.