خلاصة:
آموزش ضمن خدمت مجموعه فعالیتهای نیازسنجی و برنامهریزی شده به منظور اصلاح و بالا بردن دانش، مهارت ها، نگرشها و رفتارهای اعضای سازمان برای انجام دادن وظایف خاص محوله سازمانی است. آموزش ضمن خدمت یکی از مناسب ترین و دراختیارترین منابع و راهکارهای بهبود و ارتقاء منابع انسانی و دستیابی به دانش و مهارتهای لازم جهت رشد و ارتقاء است و حال آنکه آموزش پر هزینه و گران است و زمانی میتواند مقرون به صرفه، موثر، قابل توجیه و اجرا باشد که براساس نیازسنجی مناسب و علمی و در قالب الگو و چهارچوبی از پیش طراحی و تعیین شده اجرا شود. امروزه آموزش و بهسازی منابع انسانی به عنوان یکی از استراتژیهای اصلی دستیابی به سرمایه انسانی، و سازگاری مثبت با شرایط تغییر به عنوان دو مزیت رقابتی سازمانها قلمداد میشود و از این رو جایگاه و اهمیت راهبردی آن در بقاء و توسعه سازمان نمایان شده است. بدیهی است این فعالیت نیز مانند هر فعالیت سازمانی دیگر مستلزم برنامهریزی صحیح و اصولی است.در این راستا تعیین نیازهای آموزشی به عنوان اولین گام در برنامهریزی آموزشی ضمن خدمت مطرح میشود که اگر به درستی طرحریزی و اجرا گردد تمهیدی اساسی و مهم برای اثربخشی کارکرد آموزشهای ضمن خدمت و طبعا بهره وری شاغلین خواهد بود. یکی از رایجترین شیوههای آموزشی در کشورهای توسعه یافته شیوه غیرحضوری است. به همین دلیل در حال حاضر امکان برگزاری این دورهها به صورت مجازی نیز فراهم شده است. در راستای تحقق برنامه نقشه راه اصلاح نظام اداری شورای عالی (مبنی بر توسعه دولت الکترونیک)، مرکز برنامهریزی آموزش منابع انسانی وزارت آموزشوپرورش با توجه به رویکرد مورد تاکید بر اجرای دورههای آموزشی مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات، با هدف افزایش اثربخشی آموزش، بهرهوری سازمان، حذف واسطهها از تدریس و ارسال پیام اصلی مولف به فراگیران با کمترین هزینه طی مراحل قانونی، نسبت به برگزاری دورههای الکترونیکی اقدام نموده است. در این مقاله قصد داریم به اهداف و دلایل ضرورت آموزش ضمن خدمت معلمان بپردازیم.
ملخص الجهاز:
نگاهی علمی به اهداف و دلایل ضرورت آموزش ضمن خدمت معلمان (تاریخ ارسال ١٤٠٠/١١/٢٥ تاریخ پذیرش ١٤٠١/٠٣/٢٠) 1 کیومرث پرندین مهدیه نجفی 1 چکیده آموزش ضمن خدمت مجموعه فعالیت های نیازسنجی و برنامه ریزی شده به منظور اصلاح و بالا بردن دانش ، مهارت ها، نگرش ها و رفتارهای اعضای سازمان برای انجام دادن وظایف خاص محوله سازمانی است .
در اسفند ماه سال ١٣٨٠ در اجرای مواد ٤٤ و ٤٥ قانون استخدام کشوری و ماده ١٥٠ قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، نظام جدید آموزش کارکنان دولت توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تهیه و ابلاغ گردید که بر اساس آن دوره های بلند مدت محدود و ساز و کارهایی پیش بینی شده است تا امتیازات مترتب بر دوره های بلند مدت برای افرادی که در مسیر خدمت تحت شرایطی دوره های کوتاه مدت را طی می نمایند مورد استفاده قرار گیرند.
در بعد سازمانی، به روز در آوردن دانش ، تخصص و مهارت های شغلی و بهبود روش های انجام کار، افزایش کمی و کیفی خدمات و تولیدات ، ایجاد روحیه همکاری و همزیستی سازمانی، بهبود روحیه افراد و بالا بردن رضایت شغلی و تقلیل غیبت ها، امکان جایگزین سازی متخصصان در شرایط اضطراری، افزایش آگاهی و انعطاف پذیری در استفاده از روش ها و امکانات ، کاهش هزینه ، آشناسازی کارکنان با حقوق و امتیازات شغلی و خط مشیهای سازمانی و افزایش تعهد و مسئولیت پذیری و تلاش برای بهبود عملکرد و کارایی سازمانی مدنظر میباشد و در نهایت در بعد اجتماعی فراهم شدن زمینه های رشد و توسعه فردی و اجتماعی در سطح ملی و منطقه ای و جهانی از اهدافی است که به صورت غیرمستقیم بر آموزش های ضمن خدمت مرتبط است (سعیدی، ١٣٨٣، ٦٢و میرسپاسی، ١٣٨٦، ٩-٢٩٧).