خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف تاثیر ذهنآگاهی بر گرایش به ورزش در دانشآموزان مبتلا به اضطراب فراگیر انجام گرفت. روش تحقیق نیمهآزمایشی و از نوع طرح پیشآزمون – پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری مطالعه حاضر، کلیه دانشآموزان دختر متوسطه اول شهر بروجرد در سال تحصیلی 1401-1400 تشکیل دادند که از میان آنها، 56 نفر به صورت هدفمند انتخاب شدند و در دو گروه 28 نفری (گروه آزمایش و گروه گواه) با گمارش تصادفی جایگزین شدند. سپس در مرحله پیشآزمون، همه آزمودنیها پرسشنامههای گرایش به ورزش را تکمیل کردند. در مرحله بعد، گروه آزمایش طی 8 جلسه 2 ساعته (هفتهای یک جلسه) به مدت 2 ماه به صورت گروهی مداخله ذهنآگاهی را دریافت کرد و گروه گواه هیچ مداخلهای دریافت نکرد. دادههای بهدست آمده با استفاده از روش تحلیل کوواریانس تک متغیره و نرمافزار Spss نسخه 26 تحلیل شدند. نتایج پژوهش حاصل از پسآزمون از هر دو گروه نشان داد، نمرات گرایش به ورزش گروه آزمایش در پسآزمون نسبت به پیشآزمون بهطور معناداری بالاتر بود. بر اساس نتایج مطالعه حاضر، مداخله ذهنآگاهی بر افزایش گرایش به ورزش دانشآموزان مبتلا به اضطراب فراگیر موثر است.
ملخص الجهاز:
دکتري روانشناسي تربيتي، دانشگاه لرستان ، خرم آباد، ايران چکيده : پژوهش حاضــر با هدف تأثير ذهن آگاهي بر گرايش به ورزش در دانش آموزان مبتلا به اضــطراب فراگير انجام گرفت .
بر ا ساس نتايج مطالعه حا ضر، مداخله ذهن آگاهي بر افزايش گرايش به ورزش دانش آموزان مبتلا به اضطراب فراگير مؤثر است .
1 generalized anxiety disorder 2 Lieb, Becker & Altamura 3 Schulz, Gotto & Rapaport 4 Yankers, Warshaw, Massion & Keller 5 Halgin & Whitbourne 6 Perraton, Kumar & Machotka 58 کاهش فعاليت فيزيکي علاوه بر ايجاد چاقي، سبب بيماريهاي ديگري نيز خصوصا در سنين ميانسالي و کهنسالي ميشود (فلچر١ و همکاران ، ٢٠٠٢).
بنابراين ، با مطالعه حاضر با هدف بررسي تاثير ذهن آگاهي بر گرايش به ورزش دانش آموزان مبتلا به اختلال اضطراب فراگير انجام گرفت .
يافته هاي پژوهش : جدول ٢، ميانگين و انحراف معيار نمرات گرايش به ورزش را در دانش آموزان مبتلا اضطراب فراگير به تفکيک گروه ها و مراحل نشان ميدهد.
يافته هاي اين مطالعه نشان داد که درمان ذهن آگاهي بر گرايش به ورزش در دانش آموزان مبتلا به اضطراب فراگير تاثير دارد.
Doctor of Educational Psychology, Lorestan University, Khorramabad, Iran Abstract: The aim of this study was to investigate the effect of mindfulness on exercise orientation in students with generalized anxiety disorder.
Based on the results of the present study, mindfulness training has been effective in increasing the tendency to exercise in students with generalized anxiety disorder.