خلاصة:
پژوهش حاضر یک پژوهش همبستگی و از نوع پژوهشهای مدلسازی معادلات ساختاری بود. هدف از این پژوهش بررسی برازش مدل علی حمایتهای اجتماعی تحصیلی، مهارتهای تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی دانشآموزان پایه دهم (اول متوسطه دوم) شهر شیراز بود که در سال تحصیلی 1399-1398 مشغول به تحصیل بودند. 200 دانش آموز پایه اول متوسطه دوم (146 دانشآموز دختر و 54 دانشآموز پسر) به روش نمونهگیری در دسترس از دبیرستانهای شهر شیراز در سال تحصیلی 1399-1398 انتخاب شدند و به پرسشنامههای حمایتهای اجتماعی تحصیلی (SSSS)، مهارتهای تحصیلی (SSI) وپرسشنامه استاندارد خودکارآمدی تحصیلی جینکز و مورگان پاسخ دادند. تجزیه و تحلیل دادهها در دو سطح توصیفی و استنباطی به وسیله نرم افزار SPSS22 و AMOS22 انجام شد و برای بررسی نقش واسطهای متغیرها از آزمون بوت استراپ استفاده شد. نتایج نشان داد که مدل علی از برازش مطلوبی برخوردار است و حمایت اجتماعی تحصیلی دانش آموزان پیش بینی کننده مهارتهای تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی است. علاوه بر این، مهارتهای تحصیلی نقش میانجی بین حمایت اجتماعی تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی ایفا میکند. به طور کلی میتوان گفت که حمایتهای اجتماعی تحصیلی قادر است با افزایش مهارتهای مطالعه، باعث افزایش خودکارآمدی تحصیلی شود.
Abstract Structural equation modeling research. The purpose of this study was to investigate the fitness of the causal model of student social support, academic skills and academic self-efficacy. The present study was a correlational study. The population of this study included all tenth grade students in Shiraz who were studying in the academic year 2019-2020. 200 of student (146 female students and 54 male students) were selected using voluntary sampling method and respond to the Student Social Support (SSSS), Academic Skills (SSI) and the Standard Academic Self-efficacy Questionnaire. Data analysis was performed at both descriptive and inferential method using SPSS22 and AMOS22 software. Bootstrapping method was used to examine the mediating role of the variables in Amos software. Results showed that the causal model has a good fitness and student social support was positive predictor of the academic skills and academic self-efficacy. In addition, academic skills have mediated role between student social support and academic self-efficacy. In general, it can be concluded that student social support can increase academic self-efficacy by increasing academic skills.