خلاصة:
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی مهارت های مدیران و موفقیت آنها در جذب منابع مالی مدارس دولتی شهر بندر امام خمینی بود. روش پژوهش، روش آمیخته بود. جامعه آماری این پژوهش شامل مدیران و معلمان زن و مرد مدارس ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم دولتی شهر بندر امام خمینی بود. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای، 50 مدرسه، 50 مدیر و 250 معلم به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها در بخش کمی، پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی آن توسط اساتید گروه علوم تربیتی تایید شد. پایایی آن به وسیله آزمون آلفای کرونباخ 0. 75 محاسبه شد. در بخش کیفی، از مصاحبه با 7 تن از مدیران موفق که روش نمونه گیری آن هدفمند بوده، استفاده شد. روش تجزیه وتحلیل داده ها در بخش کمی، رگرسیون چندگانه، و در بخش کیفی، مقوله بندی داده ها است. نتایج نشان می دهد که مهارت های فنی، انسانی و ادراکی مدیران، به طور متوسط 0. 44 درصد از واریانس جذب منابع مالی را توضیح داده است. همچنین، سایر یافته ها حاکی از آن است که مدیران موفق نسبت به مدیران ناموفق، بیشتر از سبک های واقع گرا و سبک تحلیلی استفاده کرده اند. استراتژی های مدیران موفق شامل اقدامات آموزشی، فرهنگی و اقتصادی برای جذب منابع مالی بوده است.
The objective of this study was to investigate the managers’ skills and their success in attracting financial resources for public schools in Bandar Imam Khomeini. The research method was mixed. The statistical population of this study included male and female teachers and primary, secondary and secondary schools of Imam Khomeini port city. Using cluster random sampling method, 50 schools, 50 managers and 250 teachers were selected , with using a researcher-made questionnaire in a small section whose validity was confirmed by the faculty members of the educational sciences department in Ahvaz Jondishapour University . Its reliability was calculated by Cronbach’s alpha test of 0.75. In the qualitative section, an interview was conducted with seven successful managers whose purpose is sampling. The data analysis method was quantitative. The results show that the technical, human and perceptual skills of managers, on average, account for 0.44% of the variance in financial resources. In addition, the findings suggest that successful managers have used more realistic and analytical styles than unsuccessful managers. Successful managers’ strategies include educational, cultural and economic interventions to attract financial resources.
ملخص الجهاز:
با توجه به نقش مهارتهاي مديران در اداره مدارس و نيز تأثير منابع مالي در بهبود و پيشرفت تعليم و تربيت ، سوالي که در اين پژوهش مورد مطالعه قرار گرفته ، اين است که مديران مدارس شهر بندر امام خميني تا چه اندازه از مهارتهاي مديريتي برخوردارند و رمز موفقيت مديران موفق در جذب منابع مالي چيست ؟ اهداف تحقيق هدف کلي: بررسي عوامل مؤثر بر جذب منابع مالي در مدارس بندر امام خميني اهداف فرعي بررسي ميزان برخورداري مديران مدارس بندر امام خميني از مهارتهاي سه گانه مديريتي مقايسه مهارتهاي مديران موفق و ناموفق در جذب منابع مالي بررسي استراتژيهاي مديران موفق در جذب منابع مالي سؤالات تحقيق جهت دستيابي به هدفهاي فوق سؤالات زير مطرح ميگردد: مديران مدارس بندر امام خميني تا چه اندازه از مهارتهاي سه گانه مديريتي برخوردارند؟ مديران موفق در جذب منابع مالي نسبت به مديران ناموفق ، از چه مهارتهايي برخوردارند؟ مديران موفق در جذب منابع مالي نسبت به مديران ناموفق ، از چه استراتژيهايي استفاده مي کنند؟ فرضيه هاي تحقيق ٢-١- بين ميزان مهارتهاي سه گانه مديران با جذب منابع مالي رابطه معني داري وجود دارد.
براي بررسي سؤال دوم پژوهش چهار فرضيه در نظر گرفته شده است : فرضيه اول : بين ميزان مهارت هاي سه گانه مديران با جذب منابع مالي رابطه معني داري وجود دارد.
Management Styles, Work Values and Organizational Climate, Journal of the Indian Academy of Applied Psychology, July 2007, Vol. 33, No. 2,pg: 249-260.