خلاصة:
هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی تاثیر سیستم تامین منابع مالی بر توسعه عملکرد آموزش عالی است. در این پژوهش توجه ویژه ای بر سیستم های مختلف منابع مالی و نیز تغییرات اخیر آنها شده است که مبتنی بر تحلیل تطبیقی سیستم های تامین منابع مالی آموزش عالی کشورهای مختلف است. در این راستا، مزیت ها و مسایل سیستم های مختلف تامین منابع مالی آموزش عالی به صورت تطبیقی بررسی شده است. نتایج حاکی از آن است که خانوارها بزرگترین سهم تامین منابع مالی بخش خصوصی آموزش عالی را تشکیل می دهند (74 درصد در بین کشورهای عضو سازمان توسعه همکاری های اقتصادی)، و بین سال های 2010 تا 2016، سهم منابع حاصل از بخش خصوصی برای نهادهای آموزش عالی تا حدود 3 درصد افزایش داشته است، در حالی که سهم منابع دولتی به طور متوسط در کلیه کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری های اقتصادی کاهش یافته است.
The main objective of this study was to consider the impact of financing systems on the higher education performance. The present study was a comparative analysis which tracking higher education financing systems. The results showed that among financial resources, family members have the biggest contribution in private section (74% in OECD countries) and share of finance resources by private section for educational institutions increased 3%, while public section share in OECD countries on average decreased.
ملخص الجهاز:
تامين و تخصيص منابع مالي تاثير فوق العاده اي بر عملکرد سيستم هاي آموزش عالي دارد و تعيين ميکند چه مقدار پول در دسترس است ، چه کسي محدوديت مالي را بايد تحمل کند، چه کسي پول انباشته شده را کنترل ميکند، از تجميع منابع مالي چه مخاطراتي ايجاد ميشود و اينکه آيا هزينه هاي تحصيلي ميتواند تحت کنترل قرار گيرد يا خير (روبرتز٤ و همکاران ، ٢٠٠٢).
در بخش هاي آموزش عالي، سيستم تامين منابع مالي مذاکره اي شامل مذاکرات بين دولت و نهادهاي آموزش عالي است که به اين صورت که بودجه بر اساس پروپوزال پيشنهادي توسط نهادها به دولت به عنوان نقطه شروع مذاکره تخصيص داده ميشود.
تامين منابع مالي مبتني بر عملکرد مکانيسمي است که در آن خروجي يا فعاليت هاي حاصل براي ارزيابي کيفيت و اثربخشي موسسه در بين نهادهاي آموزش عالي مورد استفاده قرار ميگيرد (احمد و همکاران ، ٢٠٢٠).
در جدول زير، حمايت هاي دولتي از خانوارها و ساير نهادهاي خصوصي به عنوان درصدي از روند تامين منابع مالي آموزش عالي توسط دولت در کشورهاي مختلف ارائه شده است .
(2018) Income Generation Factors In Higher Education, Case Study of Affiliated Universities, Ministry of Science, Research and Technology in Iran.
A Comparative Analysis of Higher Education Financing in Different Countries.
Worldwide trends in higher education finance:Cost-sharing, student loans and support of academic research.
UNESCO’s Higher Education Commissioned Paper Series, [http//:unesco.
How should developing countries finance higher education?
edu/1228730/Financing_Higher_Education_in_Dev eloping_Countries, Access Date: 01.
Financing Higher Education in Africa.