خلاصة:
هدف از پژوهش حاضر مقایسه بررسی سلامت روان و هوش اجتماعی در بین معلمان ابتدایی شهر یاسوج می¬باشد. تحقیق حاضر توصیفی و از نوع علی– مقایسه¬ای است. جامعه آماری در این پژوهش شامل معلمان ابتدایی می-باشد که ساکن شهر یاسوج بودند که از بین آنها به شیوه نمونه¬گیری تصادفی ساده 60 نفر (30 نفر زن، 30 نفر بیمار وسواس) انتخاب گردید. ابزار بکار گرفتهشده در این تحقیق شامل پرسشنامه هوش اجتماعی ترومسو و پرسشنامه سلامت روان بود. از روشهای آماری (آزمون t مستقل، تحلیل رگرسیون چندگانه) برای تجزیهوتحلیل دادهها استفاده گردید. نتایج حاصل تحقیق نشان داد که در همه ابعاد هوش اجتماعی و نیز نمره کل تفاوت معنیداری وجود دارد (05/0p<). در همه ابعاد سلامت روان و نیز نمره کل تفاوت معنیداری وجود دارد (05/0p<). هوش اجتماعی فقط در بعد پردازش اطلاعات اجتماعی در گروه معلمان می¬تواند میزان سلامت روان را بهطور معنی¬داری پیش¬بینی کند (05/0p<).
the purpose of the present research is to compare mental health and social intelligence among elementary school teachers in yasouj city. the current research is descriptive and causal-comparative. the statistical population in this research includes elementary school teachers who lived in yasouj city, from whom 60 people (30 women, 30 obsessive-compulsive patients) were selected by simple random sampling. the tools used in this research included the tromso social intelligence questionnaire and the mental health questionnaire. statistical methods (independent t-test, multiple regression analysis) were used to analyze the data. the results of the research showed that there is a significant difference in all dimensions of social intelligence as well as the total score (p<0.05). there is a significant difference in all dimensions of mental health as well as the total score (p<0.05). social intelligence can significantly predict mental health in the dimension of social information processing in the group of teachers (p<0.05).
ملخص الجهاز:
حال با توجه به مسائل بيان شده و محدوديت هاي لازم درزمينه تحقيقات هوش اجتماعي و تأثير و يا رابطه اي با دو متغير ديگر پژوهش يعني سلامت روان و بيماري وسواس و عدم تحقيقاتي درزمينه تائيد يا رد فرضيه موردنظر اين سؤال مطرح ميشود که آيا بين بررسي سلامت روان و هوش اجتماعي در بين معلمان ابتدايي شهر ياسوج تفاوت معنادار وجود دارد؟ ٢- مباني و پيشينه تحقيق ٢-١- نظري سلامت روان مفهوم سلامت رواني درواقع جنبه اي از مفهوم کلي سلامتي است .
«حالت سلامتي کامل فيزيکي،رواني و اجتماعي، نه فقدان بيماري يا ناتواني» برخي چنين تصور کرده اند که نقطه ي مقابل سلامت رواني، بيماري رواني است ، درحاليکه اين چنين نيست و مفهوم سلامت رواني بسيار گسترده نيز از اين است (خدا رحيمي، ١٣٧٤) کارشناسان سازمان بهداشت جهاني، سلامت روان را اين طور تعريف ميکنند: «سلامت روان عبارت است از قابليت ارتباط موزون و هماهنگ با ديگران ، تغيير و اصلاح محيط فردي و اجتماعي و حل تضادها و تمايلات شخصي به طور منطقي يا عادلانه و مناسب » (ميلانيفر، ١٣٧٣) فدايي (١٣٧٣) معتقد است که فرد سالم ، کسي است که ازنظر کارکردهاي رواني (ازجمله : انديشه ، عاطفه ، ادراک و رفتار) دچار اختلال نباشد و با خود، خانواده و اجتماع ، رابطه اي هماهنگ و صميمانه داشته باشد و وظايف و مسئوليت هاي خود را در قبال خانواده و جامعه ، به خوبي انجام دهد ( به نقل از آبيار، ١٣٩٢).