ملخص الجهاز:
"کتاب 160 صفحه تنظیم شده و از سه بخش اصلی تشکیل شده است: بخش اول:نقاشی و نقاشان عصر قاجار نوشته ویلم فلور؛ بخش دوم:نقاشی روایی و روایت نقاشی در دورهء قاجار،نوشتهء پیتر چلکوسکی؛ بخش سوم:از کارگاه تا بازار(کارآموزی و تولید هنر در دورهء قاجار)،نوشته مریم اختیار.
»(86) چلکووسکی یادآور میشود که هنوز گرافیک معاصر ایران تأثیر پذیرفته از سنت نقاشی قهوهخانهای است و چنین نتیجه میگیرد: «دورهء قاجار را باید نقطهء اوج مراسم مذهبی عمومی شیعه برشمرد که بهنوبه خود در هنرهای تجسمی نیز انعکاس پیدا کرده است.
» بخش سوم چند قسمت بدین شرح دارد:دورهء نخستین قاجار (1199-1264)و ارتباط آن با سنتهای پیشین،سلسله مراتب در کارگاه نقاشی،محلهای کارآموزی و تولید آثار هنری،مکانت اجتماعی هنرمندان،طلایع تربیت و تولید هنری به شیوهء اروپایی (1850-1911/1266-1329)و نخستین مدرسهء هنرهای زیبای ایران(1329-1345)."