خلاصة:
صنعت ورزش، بخش هایی نظیر کالاهـای ورزشـی، بازاریـابی و حمایـت مـالی، را در بـر مـی گیـرد.
تحولات صورت گرفته در مفهوم بازاریابی در دهه اخیر، همه سازمانها و کلیه کسـب و کارهـا را بـه
سمت مشتری گرایی ووفاداری مشتریان سوق داده است. هدف تحقیق حاضـر بررسـی میـزان وفـاداری
ورزشکاران تیم های لیگ برتر ووشو نسبت به برندهای ورزشی و تعیین عوامل اساسی آن بود. روش تحقیـق
حاضر توصیفی، همبستگی، حال نگر وکاربردی بوده است کـه جمـع آوری داد ه هـا بصـورت میـدانی
صورت گرفته است. همچنین جامعـه آمـاری پـژوهش حاضـر را کلیـه ورزشـکاران شـرکت کننـده در
مسابقات لیگ برتر ووشو (١٥٠نفر) تشکیل دادند که در استان تهران برگزار گردیـد. ونمونـه بـه روش
تمام شمار (١٥٠نفر) انتخاب گردید، همچنین ابزار، نسخه جدیدپرسشنامه ارزیابی وفاداری برند لائو و
همکارانش (٢٠٠٦) بوده است که شامل یازده عوامل نام برند کیفیت محصول، قیمت، سبک محصـول،
محیط فروشگاه، تبلیغات، کیفیت ارائه خدمت، تاثیرپذیری از دیگران، طبقات اجتماعی، سـبک زنـدگی
و حجم تبلغات بوده است. و پایایی پرسشنامه در یک مطالعه مقدماتی ٤٠ نفری به روش آلفـا کرونبـاخ
٠/٨٦ بدست آمد همچنین داده های گردآوری شده پـس از تشـخیص نرمـال نبـودن بـا کمـک آزمـون
اسمیرنوف کلوکوگروف، با استفاده از آزمون همبستگی اسپیرمن در سطح 0/05≥α و نرم افزار آمـاری
SPSS19 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت که یافتهها بیانگر رابطه مثبت معنی داری بین تمامی عوامل
و وفاداری ورزشکاران تیم های لیگ برتر ووشو نسبت به برندهای ورزشـی بـوده اسـت. ودرنهایـت آزمـون
فریدمن نشان داد که به ترتیب حجم تبلغات، طبقه اجتمـاعی، تاثیرپـذیری از دیگـران دارای بیشـترین
امتیاز در میزان وفاداری ورزشکاران تیم های لیگ برتر ووشو نسبت بـه برنـدهای ورزشـی داشـتند. بـا
توجه به اهمیت تاثیر جنسیت بر عامل وفاداری سه عامل حجم تبلیغات، طبقه اجتمـاعی و تاثیرپـذیری
به بازاریان، مسئولین فروشگاهها، نمایندگیها و شرکت های تولیدی پیشنهاد میشود که بر ترکیـب سـه
عامل فوق در سیاست های بازاریابی خود تاکید بیشتری داشته باشند.