خلاصة:
در جنگ"چالدران" (1514 م)، قسمت بزرگی از کردستان ایران جدا و به دولت عثمانی اضافه شد. سقوط و تجزیه امپراطوری عثمانی در جنگ جهانی اول، موجب تقسیم سرزمینهای عثمانی از جمله مناطق کردنشین شد. پس از آن انگیزههای آزادی خواهانه و ناسیونالیستی به تقلید از اروپائیان و دخالت قدرتهای بزرگ از جمله انگلیس، کردها را بر آن داشت تا برای متمایز ساختن خود از دیگران تشکیل یک دولت مستقل کردی را مطرح نمایند. کردها بزرگترین گروه، بدون کشوری مستقل میباشند که ادعا مینمایند، جمعیتی معادل 50 میلیون نفر را شامل میشوند. اکثریت این جمعیت در چهار کشور ایران، ترکیه، سوریه و عراق ساکن هستند که استقلال و تجزیه در یک پارچه، میتواند کردهای سایر کشورها را به پیروی از آن تشویق نماید.
سوالی که با آن مواجه میباشیم این است که چرا کردهای عراق، علی رغم فراهم بودن شرایط استقلال و تلاش آنها تاکنون موفق به کسب استقلال نشدهاند؟ و چرا در همه پرسی سال 1396 که بیشترینشانس را برای استقلال داشتند ناکام ماندند؟ روش تحقیق توصیفی-تحلیلی و استفاده از ابزار کتابختنه ای و اسناد اینترنتی میباشد.
Security of every state is pertinent to others, So everything cannot be recognized without all of them. It Is developed by the concept of Security from military to other issues and posed a high level of threat and intimidation among states, especially the ones which have Security commons.
Sykes picot deal collapse emperor by interfering foreigners led to wars, instabilities & insecurity in Kurdish region as well . Region developments, the collapse of Saddam, Iran & Americas support from Kurds, incompetency of central government in Iran and advent of ISIS provoked Kurds to reach to their Long – lasting ambitions, formation of independent Kurdish government and it reached to its highest point in. It is imagined that the independency and formation of an independent Kurdish country would have been the result of the plebiscite. Having held the plebiscite, it did not lead to Kurds wishes So they overcame in this path. The main question is that why the plebiscite remained futile in Kurdistan?
The descriptive - analytic Surveyed Hypothesis says that mutual Security pertinence led regional countries rely on the result of the plebiscite . So that, the common threat has made among countries in the region . Meanwhile, Iran, turkey, Iraq & Syria could neutralize the Kurdistan scheme in all of its political, economical, military social & environmental national security dimensions, of course ,having relied on mutual consolidation & supporting Iran government.
ملخص الجهاز:
بدنبال سقوط صدام (۲۰۰۳ م)، با توجه به ضعف دولت مرکزي و حمايت کردها از سوي ايران و آمريکا، کردها علاوه بر به رسميت شناخته شدن بعنوان حکومت فدرال ، زبان کردي را بعنوان دومين زبان معرفي و با تخصيص بودجه ۱۷ درصدي براي اقليم ، مناطق مورد ادعاي خود، از جمله منطقه نفت خيز کرکوک (قدس کردهاي عراق )،۱ که نفت آن قادر به تأمين اقتصاد يک کشور است را تحت عنوان ماده (۱۴۰)۲ تصويب نموده و روز به روز به سمت مستقل شدن پيش رفتند.
از اين رو، چهار کشور ايران، ترکيه ، عراق و سوريه از استقلالي که بدنبال خود تهديدات امنيت ملي را بدنبال داشت ، با تاسي از وابستگي متقابل امنيتي ، با هماهنگي و تصميم گيري توسط بالاترين رده هاي ١١٠ سياسي ، امنيتي و نظامي ، به اقدام متقابل عليه اقليم کردستان عراق مبادرت نمودند.
بنابراين وابستگي متقابل باعث مي شود که بر هم زدن روابط پر هزينه تر و نيز بکارگيري ابزارهاي جديدي براي اعمال نفوذ بر يکديگر فراهم گردد در اين ميان ، کردهاي عراق با اذعان به داشتن ظرفيت لازم براي استقلال و قرار داشتن در نقطه وصل ، پس از تثبيت جايگاه اقليم کردي ، گام به گام به سوي تشکيل 7 / 25 کشور مستقل در حرکت بوده و براي اين منظور علاوه بر ايجاد و تقويت زير ساخت ها در اقليم ، هويت بخشي بين المللي و حقوقي را نيز در دستور کار قرار داده (دوفاکتو) و همزمان نيز در تلاش براي انسجام سياسي ساير کردها بوده اند.