خلاصة:
زمینه و هدف: اعتقاد به «ولایت فقیه» از اصیلترین تفکرهای اسلامی و یکی از ارکان مهم به معنای تقدم بر دیگر احکام اولیه اسلام در دو مذهب تشیع و تسنن است. موضوع و هدف اصلی این پژوهش، بررسی ولایت در اسلام، اعم از آراء مذهب تشیع و دیدگاههای اهل سنّت میباشد.
مواد و روشها: این تحقیق پژوهشی بنیادی است که به شیوهی نظری و کاربردی صورت گرفته است و ضمن تحلیل مبانی نظری، فقهی و قانونی و مقایسه این مبانی با یکدیگر؛، کاربرد این مبانی در حوزه حقوقی و روایات تفسیری مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است.
ملاحظات اخلاقی: ملاحظات اخلاقی مربوط به نگارش متون و نیز ارجاعدهی به منابع رعایت گردید.
یافتهها: مشروعیت حکومت چه در زمان پیامبر(ص)، چه در زمان ائمه(ع) و چه در عصر غیبت از سوی شارع مقدس است و مردم در مشروعیت بخشیدن حکومت نقش ندارند فقط در استقرار و تحقق حاکمیت دخالت دارند. برای جامعه، حضور کسی که با داشتن ولایت جامعه را اداره کند، ضروری است. برخی در بیان ادله ولایت فقیه، آن را از امور قطعی و مسلمات دین دانستهاند و قائلند ولایت فقیه، با ملاحظه جوانب آن از اموری نیست که نیاز به دلیل و برهان داشته باشد.
نتیجهگیری: فقهای اهل سنت عدهای ولایت فقیه را یک ضرورت در امور عمومی و خصوصی دانسته و گروهی اندک آن را اولویت میدانند. ضرورتاً یا رجحاناً کسی که متصدّی امور عمومی میشود، باید «فقیه» باشد؛ درنتیجه کسی که جامعه را اداره میکند، دارای دو وصف ولایت و فقاهت است که او را «ولی فقیه» میگویند و نظامی که بر این اساس به وجود میآید، نظام «ولایت فقیه» است و تصرف ولی امر و امام امت در جامعه اسلامی از طریق داشتن وکالت از مردم و نیابت برای مردم نیست.
Background and Aim: Belief in "Velayat-e-Faqih" is one of the most original Islamic ideas and one of the important pillars means that it takes precedence over other basic rules of Islam in the two religions of Shiism and Sunni. The main subject and purpose of this study is to study this opinion in Islam, including the views of the Shiite religion and the views of the Sunnis.
Materials and Methods: This research is a fundamental research that has been done in a theoretical and practical way and while analyzing the theoretical, jurisprudential and legal principles and comparing these principles with each other, the application of these principles in the field of law and interpretive narrations has been studied and analyzed.
Ethical Considerations: Ethical considerations regarding the writing of texts as well as references to sources were observed.
Findings: The legitimacy of the government, whether in the time of the Prophet (PBUH), the Imams (AS) or the time of absence is sacred by the Shari'a, and the people have no role in legitimizing the government, they are only involved in establishing and realizing the government. For the society, the presence of someone who manages the society with Velayat is necessary. Some, in expressing the evidences of Velayat-e-Faqih, have considered it as a definite matter and certainty of religion, and they believe that Velayat-e-Faqih is not one of the matters that need reason and proof.
Conclusion: Sunni jurists consider some Velayat-e-Faqih a necessity in public and private affairs and a small group considers it a priority. Necessarily or preferably, the person in charge of public affairs must be a "jurist"; As a result, the one who runs the society has two descriptions of guardianship and jurisprudence, which he is called "Vali-e-Faqih", and the system that is created on this basis is the system of "Velayat-e-Faqih".