خلاصة:
زمینه و هدف: اختلالهای رفتاری-هیجانی نوجوانان، مشکلات شایعی هستند که برای خانواده و خود نوجوانان مشکلات عدیدهای را به وجود میآورند و تبعات منفی اجتماعی بسیاری را به بار میآورند. هدف از پژوهش حاضر، تهیه مقیاس سلامتروانشناختی دانشآموزان دوره متوسطه یکم-فرم معلمان بود. روش پژوهش: برای این منظور خزانۀ آیتم ای با 190 آیتم تهیه شد و پس از ویرایش اولیه، 119 آیتم جهت قرار گرفتن در نسخۀ مقدماتی مقیاس انتخاب شد. جامعه آماری در این پژوهش معلمان دانشآموزان مدارس ابتدایی شش استان البرز، کرمانشاه، آذربایجان شرقی، سیستان و بلوچستان، فارس و خراسان رضوی بود. نمونه دربرگیرنده حدود 370 نفر از معلمان در هر یک از استانهای البرز، کرمانشاه، آذربایجان شرقی، سیستان و بلوچستان، فارس و خراسان رضوی بود که از دو شهرستان بهصورت تصادفی انتخاب شدند. یافتهها: تحلیل عاملی اکتشافی به روش مجذورات تعمیمیافته و چرخش ایکوامکس نشان داد که این نسخه از مقیاس با شش مؤلفه دارای ساختار ساده و هماهنگ با چهارچوب نظری است. دامنه ضرایب همگونی درونی (آلفای کرونباخ) مولفههای استخراجی در نسخه مقدماتی مقیاس سلامتروانشناختی کودکان بین 81/0 (اضطراب) تا 95/0 (نقص در عملکرد تحصیلی و خودگردانی) است. همچنین بررسی ضرایب همبستگی آیتمها با زیرمقیاسها نشان میدهد که این ضرایب بین 35/0 (آیتم 26) و 84/0 (آیتم 59) است. نتیجهگیری: بهطورکلی، نتایج پژوهش حاضر نشان میدهد که با توجه به ویژگیهای روانسنجی مطلوب نسخۀ مقدماتی گزارشی معلمان سلامتروانشناختی دانشآموزان مقطع متوسطۀ یکم، برای بررسی مشکلات رفتاری و هیجانی دانشآموزان در مجموعههای آموزشی، درمانی و محیطهای بالینی در جامعه ایرانی قابلاستفاده است.
Background and Aim: Emotional-behavioral disorders in Adoloscents are prevalent, which cause many problems for family and adoloscents themselves and are accompayning with social negative consequences. Present study aims to develop a scale of psychological pathology for adoloscents-teacher form. Methods: An initial item pool of 190 was generated and after first edition 119 items were selected to comprise the preliminary version of the scale. Population includes teachers of high school students in six states of Alborz, Eastern Azerbaijan, Sistan & Baluchestan, Fars & Khorasan Razavi. Sample includes about 370 teachers in each states which were randomly chosen from two cities in each states. Results: Factor analysis with generalized least squares method and equamax rotation was performed on the item responses and yielded a 6 factor solution which is consistent with the theoretical framework. Reliability coefficients of subscales ranged between 0.81 (Anxiety) and 0.95 (Academic Achievement Deficit and Self-regulation). Evaluation of correlation coefficients between items and subscales illustrated those coefficients to vary between 0.35 (item 26) and 0.84 (item 59). Conclusion: In general, results showed that regarding good psychometric properties of mental health scale for adoloscents-teacher form, it can be used for assessing behavioral and emotional problems in educational, therapeutic, and clinical facilities in Iran population