خلاصة:
مطالعه سنتزپژوهی حاضر با هدف شناسایی ویژگیهای پشتیبانیکننده محیط یادگیری ترکیبی از راهبردهای یادگیری خودتنظیمی دانشآموزان مدارس متوسطه انجام شده است. جامعه آماری برگرفته از پنج پایگاه اطلاعاتی خارجی در بازه زمانی 2017 تا 2020 به تعداد 128 مطالعه بود که با روش فراترکیب سندلوسکی و باروسو (2003) به ترکیب دادههای بهدست آمده از منابع پیشین پرداخته شده است. بهمنظور کنترل کیفیت مطالعات، از چکلیست (نمونبرگ) استروب استفاده شده است و 22 مطالعه در تحلیل نهایی شناسایی و انتخاب شدهاند. نتایج نشان داد که اولاً چارچوبهای ابزاری مطالعات، محیط یادگیری ترکیبی را از نظر راهبردهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری توصیف میکنند و بر اساس این توصیف، یک نقطه شروع برای پژوهشهای آتی بهمنظور غلبه بر مشکلات طراحی مربوط به راهبردهای خودتنظیمی دانشآموزان در محیطهای یادگیری ترکیبی فراهم میشود. ثانیاً، پژوهشها و تجربههای دیگر از این رویکرد واکاوی برای توصیف و پشتیبانی از راهبردهای یادگیری در محیطهای ترکیبی بهرهمند میشوند. توانایی توصیف محیطهای یادگیری ترکیبی به روشی منظم، درهایی را برای مجموعهای از مداخلات عملی باز میکند و پژوهشهای بیشتر در مورد موضوعات خودنظارتی را تسهیل میکند. این امر به طراحان این امکان را میدهد تا راهبردهای خودتنظیمی یادگیرندگان را با دقتی بیشتر هدف قرار دهند.
This synthesis research has aimed to identify the features of blended learning environments which support self-regulatory learning strategies in high school students. The statistical population was derived from five foreign databases, consisting of 128 articles from 2017 to 2020. The data obtained were integrated using Sandelowski & Barroso's meta-synthesis method (2005). STROBE Checklist was used to control the quality of the study, and 22 articles were identified and selected for the final analysis. As indicated by the results, first of all, the frameworks used in the studies describe blended learning environments from the point of view of motivational strategies and learning strategies, and based on such a description, a starting point is provided for future research in order to overcome designing problems regarding students' self-regulatory strategies in blended learning environments. Secondly, other studies and research will also benefit from this analytical approach for the description and support of self-regulatory learning in blended learning environments. The capability to describe blended learning environments in a systematic fashion opens doors for a series of practical interventions, this facilitating further studies in the self-regulatory field. This will help designers address learners' self-regulatory strategies with greater accuracy.
ملخص الجهاز:
نتايج نشــان داد که اولاً چارچوبهاي ابزاري مطالعات ، محيط يادگيري ترکيبي را از نظر راهبردهاي انگيزشــي و راهبردهاي يادگيري توصيف مي کنند و براساس اين توصيف ، يک نقطه شــروع براي پژوهشــهاي آتي به منظور غلبه بر مشکلات طراحي مربوط بــه راهبردهاي خودتنظيمي دانش آموزان در محيطهــاي يادگيري ترکيبي فراهم مي شود.
Barnard, Lan, To, Paton & Lai 2.
بازه زماني جستجو: ٢٠٢٠-٢٠١٧ کليد واژگان : blended learning OR hybrid learning OR fipped learning OR blended class OR fipped classroom AND self-regulated learning OR self-directed learning OR self-determined learning OR independent learning OR active learning OR student-centered learning OR problem-based learning OR metacognition OR self-control OR self-effcacy OR motivation OR learning OR help-seeking OR task value OR learning strategies OR teaching strategies OR critical thinking OR peer learning OR cognitive OR metacognitive OR learning environment AND secondary schools )به تصویر صفحه رجوع شود) شکل ١.
روند بازيابي و انتخاب مقالات در فرايند سنتزپژوهي يافته هاي پژوهش تعداد ٢٢ مطالعه منطبق با معيارهاي انتخاب ، يافت شــد که همه مطالعات ويژگيهاي راهبردهاي يادگيري خودتنظيمي دانش آموزان محيط مدارس متوســطه در يک محيط يادگيري ترکيبي را مورد بررســي قرار داده بودند.
Zheng, Kim, Lai & Hwang 6.
van Alten, Phielix, Janssen & Kester 7.
Carter, Rice, Yang & Jackson در جدول شماره ٣، روشهاي پژوهش مطالعات مورد بررسي آورده شده است .
مطالعه سنتزپژوهي حاضر با توجه به الگوي عناصر اصلي سه گانه يادگيري خودتنظيمي پينتريچ (١٩٩٩، ٢٠٠٤) و با هدف شناسايي ويژگيهاي پشتيباني کننده محيط يادگيري ترکيبي از راهبردهاي يادگيري دانش آموزان مدارس متوســطه انجام شده است .