خلاصة:
یکی از مواردی که در تدوین تاریخ هنرِ ایران به کار میآید مرقعات است. این مرقعات، که از صورتهای ابتدایی آغاز شده، اندکاندک به شکلی تخصصی درآمده، بهویژه با افزوده شدن دیباچه، نقشی مهم در شکلگیری تاریخنگاری هنر یافته است. مرقعِ بهراممیرزا (۹۵۱ق) از این منظر از مرقعات برجسته است؛ مجموعهای با دیباچهای مهم و تصاویر و خطاطیها و آرایههای چشمگیر. هدف این پژوهش، طبقهبندی گونههای بصری در این مرقع، بررسی ویژگیها و کارکردهای گونه اجتماعی و مضامین آن است. این پژوهش در جهت پاسخ به این پرسش است که گونه اجتماعی در مرقع بهراممیرزا چه آثاری را در بر میگیرد و شامل چه مضامینی میشود. فرض ما در این مقاله بر اهمیت گونه اجتماعی است که بر موضوع افراد دربار و جایگاه اجتماعی آنها تکیه دارد. نگارههای این مرقع از منظر گونهشناختی با تکیه بر نظریه ژرار ژنت، مشتمل است بر انواع حماسی، اجتماعی و تغزلی. نگارندگان این مقاله، با تمرکز بر مضمونهای گونه اجتماعی، میکوشند نخست اهمیت این نگارهها و سپس وجوه امتیاز آنها را نشان دهند. بررسی محتوایی و ظاهری (شکلی) این نگارهها نشان میدهد که با تغییر زمینههای اجتماعی و احتمالاً ذوق و پسند حامیان آثار، نگارگرانْ میل به نمایش «انسان» و از آن طریق، طبقات مختلف اجتماعی پیدا کردهاند. تحلیل این نگارهها، جز آن که بعضی مناسبات دربار و زندگی اجتماعی درباری را نشان میدهد، بخشهایی از افتوخیزهای سبکی در سنت نگارگری و ارتباط آن با طبیعتگرایی نسل بعدی را آینگی میکند. گونه اجتماعی در این مرقع مستنداتی مصور را به نمایش میگذارد که طبقات اجتماعی حاکمان، سلحشوران، و خدمتگزاران و ملازمان را با جزئیات واقعگرایانه مخصوص به خودشان اعتبار بخشیده است. روش تحقیق در این پژوهش، بنیادی و مبتنی بر سه فرایند «وصف»، «تحلیل» و «ارزیابی» است.
One of the materials used in compiling the history of Iranian art is Murraqa. Started from the primitive forms, these Muraqqas have gradually become specialized, and, in particular with the addition of the preface, have played an important role in drawing aspects of Iranian art history. Bahram Mirza’s Muraqqa (951AH) is one of the prominent works in this regard; a collection with an important preface, and impressive images, calligraphy and embellishments. This research aims to classify visual genres in Bahram Mirza’s Muraqqa, and to describe the features and the functions of the social archigenre and its distinctive themes. The analysis is concerned with such questions as which of the genres is the dominant one, and how the style and the themes are related. It is hypothesized that the social archigenre dominates Bahram Mirza’s Muraqqa which is consisted of the themes of the court, prominent figures and their social status. Based on Gerard Genette’s theory, the paintings are of epic, social, and lyric archigenres. The article, focusing on the themes of the social archigenre, tries to show first the importance of these images and then their distinctive features. Examiantion of the content and form of these paintings shows that changing social context and possibly the tastes of the patrons of the works has inclined the painters to show “ humans” of various social classes. The analysis of these paintings demonstrates some of the relations and aspects of the social life in the court. Moreover, it reveals parts of the ups and downs of the painting tradition of that time and its connection with the naturalism of the next generation. In Bahram Mirza’s Muraqqa, such social classes as rulers, courtiers, warriors, and servants with realistic details of their own are identifiable through visual evidence provided by the social archigenre. Methodologically, this basic research includes description, analysis, and evaluation processes which have been overlooked in some respects in previous researchs.