خلاصة:
زمینه و هدف: آلفرد آدلر، بنیانگذار مکتب روانشناسی فردی است و این مکتب بر مفاهیمی چون احساس حقارت، عقدۀ حقارت، و سازوکار جبران استوار است. از دیدگاه آدلر، رفتارهای انسان را عوامل اجتماعی تعیین میکنند. این دیدگاه در ادبیات برای بررسی شخصیتهای داستانی به کار رفته است. در این نوشتار به یکی از باارزشترین درونمایه های این دیدگاه بنام «عقدۀ حقارت» در شخصیت «کوش پیلدندان» در منظومۀ حماسی کوشنامه، پرداخته شده است.
روش مطالعه: روش تحقیق توصیفی –تحلیلی است و روش گردآوری داده های آن کتابخانه ای است.
یافته ها: زشترویی و رهاشدگی از سوی پدر و مادر، از عوامل اصلی به وجود آمدن عقدۀ حقارت در کوش پیلدندان بوده است که با تعامل نادرست اطرافیان، عقدۀ حقارت در وی شدت میگیرد و تعادل روانی او را بهم میزند؛ بنابراین هنگامی که نتوانسته از راههای سالم، برای جبران عقدۀ حقارت خویش بهره جوید و توفیقی کسب کند، برای تعادلبخشی روانرنجوری خود، به شیوه های ناسالم متوسل میشود.
نتیجه گیری: مکانیسمهای جبران کوش پیلدندان در رابطه با عقدۀ حقارت عضوی و طردشدگی عبارتند از: بدرفتاری با دیگران، بدبینی، دروغگویی، مبالغه گویی، شاهدبازی، رویآوردن به کامیابیهای فوری، حیله گری، دوگانگی رفتار، زودرنجی و انتقادناپذی، خودکامگی، خودبزرگبینی و خودشیفتگی. مطابق با نظریۀ آدلر، بروز چنین رفتارهای غیرعادی، فقط میتواند یک عامل واقعی داشته باشد و آن عقدۀ حقارت است که در کوش پیلدندان نمود یافته است.
BACKGROUND AND OBJECTIVES: Alfred Adler is the founder of the school of individual psychology and this school is based on concepts such as feelings of inferiority, inferiority complex, compensation mechanism, etc. According to Adler, human behavior is determined by social factors. This view has been used in the literature to examine fictional characters. In this article, an attempt has been made to address one of the most valuable themes of this view called the "inferiority complex" in the character of "Kush Pildandan" in the epic poem of Koushanameh.
METHODOLOGY: The research method is descriptive-analytical and its data is library.
FINDINGS: ugliness and abandonment by parents have been the main factors in the formation of inferiority complex in the Kush Pildandan; That with the wrong interaction of those around him, the bond of inferiority intensifies in him and disturbs his mental balance; So when he has not been able to use healthy ways to compensate for his inferiority complex and succeed, he uses unhealthy methods to balance his psychosis.
CONCLUSION: The mechanisms of compensating for stubbornness in relation to membership inferiority and rejection are: mistreatment of others, pessimism, lying, exaggeration, witnessing, resorting to immediate success, cunning, dual behavior, selfishness, selfishness, and self-criticism. And narcissism. According to Adler's theory, the occurrence of such abnormal behaviors can only have one real factor, and that is the bond of inferiority that is manifested in the Kush Pildandan.
ملخص الجهاز:
بررسي و تحليل شخصيت کوش پيل دندان بر پايۀ نظريۀ عقدة حقارت آلفرد آدلر ستار عبدالله پور١، آرش مشفقي *١، غلامحسين جوانمرد 2 ١- گروه زبان و ادبيات فارسي، دانشکده علوم انساني، واحد بناب ، دانشگاه آزاد اسلامي، بناب ، ايران .
يافته ها: زشت رويي و رهاشدگي از سوي پدر و مادر، از عوامل اصلي به وجود آمدنِ عقدة حقارت در کوش پيل دندان بوده است که با تعامل نادرست اطرافيان ، عقدة حقارت در وي شدت ميگيرد تعادل رواني او را بهم ميزند؛ بنابراين هنگامي که نتوانسته از راههاي سالم ، براي جبران عقدة حقارت خويش بهره جويد و توفيقي کسب کند، براي تعادلبخشي روان رنجوري خود، به شيوه هاي ناسالم متوسل ميشود.
نگارنده بر آن است که نشان دهد کوش پيل دندان از عقدة حقارت برآمده از زشت رويي رنج ميبرد و براي کاهش احساس حقارتش به جستجوي جبران کمبودهايش برميآيد که در بيشتر موارد به راه هاي غيرسالم متوسل ميشود.
به ايرانيان گفت چندين سخن چه بايد همي خيره افگند بن ؟ به شمشير کوشيد با دشمنان نه خيره به دشنام همچون زنان (کوشنامه : ٢٢٢) افراد مبتلا به عقدة حقارت براي جبران آن «دست به کارهاي نابهنجار و ناپسند ميزنند، دشنام ميدهند، سرانجام در هر مناسبتي ميخواهند با انجام خلافشان خود را مطرح نمايند» (طاهري، ١٣٨٨: ١٠٥)؛ با اين تحليل هنگامي که کوش پيل دندان بر نستوه شبيخون ميزند، جنگ ميان آنها رخ ميدهد، و به لشگريان دشنام ميدهد.