خلاصة:
هدف: هدف این پژوهش تعیین اثربخشی آموزش شکوفایی بر شوخطبعی و درگیری تحصیلی در دانشآموزان دوره دوم متوسطه بود.
روششناسی: پژوهش حاضر از نوع کاربردی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروههای آزمایش و کنترل بود. جامعه آماری پژوهش دانشآموزان دختر و پسر دوره دوم متوسطه شهر چالوس در سال تحصیلی 1398-99 بودند. نمونه آماری پژوهش 30 نفر بودند که با روش نمونهگیری دردسترس انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه مساوی (هر گروه 15 نفر) جایگزین شدند. گروه آزمایش 8 جلسه دو ساعتی در طی دو ماه (هفتهای یک جلسه) تحت آموزش شکوفایی قرار گرفت و در این مدت گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد. هر دو گروه آزمایش و کنترل در مراحل پیشآزمون و پسآزمون از نظر شوخطبعی (Khashouei, Arizi Samani and Aghaei, 2009) و درگیری تحصیلی (Reeve and Tseng, 2011) ارزیابی و دادههای حاصل از اجرای آنها با روشهای تحلیل کوواریانس تکمتغیری و تحلیل کوواریانس چندمتغیری در نرمافزار SPSS تحلیل شدند.
یافتهها: یافتهها نشان داد که آموزش شکوفایی باعث افزایش شوخطبعی و هر پنج مولفه آن شامل لذت از شوخی، خنده، شوخی کلامی، شوخطبعی در روابط اجتماعی و شوخطبعی در شرایط استرسآور در دانشآموزان دوره دوم متوسطه شد (05/0>P). همچنین، آموزش شکوفایی باعث افزایش درگیری تحصیلی و هر چهار مولفه آن شامل درگیری شناختی، هیجانی، رفتاری و عاملیت در دانشآموزان دوره دوم متوسطه شد (05/0>P).
بحث و نتیجهگیری: یافتهها حاکی از اثربخشی آموزش شکوفایی بر افزایش شوخطبعی و درگیری تحصیلی دانشآموزان بود. بنابراین، برنامهریزی برای بهبود آنها از طریق کارگاههای آموزشی میتواند نقش موثری در ارتقای شوخطبعی و درگیری تحصیلی دانشآموزان داشته باشد
Purpose: The humor and academic engagement in students improve their academic performance and success. Therefore, the aim of this research was determine the effectiveness of flourishing education on humor and academic engagement in high school students. Methodology: The present research was an applied with pre-test and post-test design with experimental and control groups. The statistical population of the research was male and female high school students in Chalous city in the academic year 2019-20. The statistical sample of the research was 30 people who were selected by available sampling method and randomly replaced into two equal groups (15 people in each group). The experimental group underwent the flourishing education 8 sessions of two-hour during two months (one session per week) and the control group during this period did not receive any training. Both experimental and control groups in the pre-test and post-test stages were evaluated in terms of humor (Khashouei, Arizi Samani and Aghaei, 2009) and academic engagement (Reeve and Tseng, 2011) and the data obtained from their implementation were analyzed by methods of univariate analysis of covariance and multivariate analysis of covariance in SPSS software. Findings: The findings showed that flourishing education led to increase the humor and all five components including the enjoyment of humor, laughter, verbal humor, humor in social relationships and humor in stressful conditions in high school students (PConclusion: The findings indicated the effectiveness of flourishing education on increasing students' humor and academic engagement. Therefore, planning to improve them through workshops can play an effective role in promoting students' humor and academic engagement.
ملخص الجهاز:
(2021 آموزش شکوفايي روش مداخله مبتني بر روانشناسي مثبت نگر است که پژوهش هاي اندکي درباره اثربخشي آن انجام شده و پژوهشي درباره اثربخشي آن بر شوخ طبعي و درگيري تحصيلي دانش آموزان يافت نشد.
يکي از خلأهاي موجود عدم يافتن پژوهشي درباره اثربخشي روش آموزش شکوفايي بر شوخ طبعي و درگيري تحصيلي در دانش آموزان بود و انجام اين پژوهش ميتواند به متخصصان و برنامه ريزان در معرفي يک روش آموزشي جديد در کنار ساير روش هاي برگرفته از رويکرد روانشناسي مثبت نگر کمک شاياني کند.
بنابراين ، هدف اين پژوهش تعيين اثربخشي آموزش شکوفايي بر شوخ طبعي و درگيري تحصيلي در دانش آموزان دوره دوم متوسطه بود.
يافته هاي اين پژوهش نشان دهنده آن بود که آموزش شکوفايي باعث افزايش شوخ طبعي و همه مولفه هاي آن شامل لذت از شوخي، خنده ، شوخي کلامي، شوخ طبعي در روابط اجتماعي و شوخ طبعي در شرايط استرس آور در دانش آموزان دوره دوم متوسطه شد.
يافته هاي ديگر اين پژوهش نشان دهنده آن بود که آموزش شکوفايي باعث افزايش درگيري تحصيلي و همه مولفه هاي آن شامل درگيري شناختي، هيجاني، رفتاري و عامليت در دانش آموزان دوره دوم متوسطه شد.
يافته هاي اين پژوهش حاکي از اثربخشي آموزش شکوفايي بر افزايش شوخ طبعي و درگيري تحصيلي و همه مولفه هاي هر يک از آنها در دانش آموزان دوره دوم متوسطه بود.
Examining the effectiveness of educating flourishing on positive emotions, relationships, sense of meaning, achievement and engagements among young researchers and elites.