خلاصة:
تغذیه سالم پیامدهای رفاهی و مالی مهمی برای جامعه دارد. به این ترتیب، بسیار مهم است که حوزه علوم رفتاری و تحلیل رفتار، تحقیقاتی در زمینه الگوی رفتار انتخابی غذا و نوشیدنی سالم انجام دهد تا بتوان مداخلات موثری را توسعه داد. هدف این تحقیق طراحی کیفی مدل رفتار انتخابی مصرف غذا و نوشیدنی سالم در نوجوانان با تاکید بر بازاریابی مواد غذایی در ایران بود. روش تحقیق از نظر هدف، کاربردی_توسعه ای و از نظر ماهیت، توصیفی پیمایشی با رویکرد پژوهش کیفی با استراتژی داده بنیاد بود. جامعه آماری شامل والدین و نوجوانان بودند. آزمودنی ها با روش نمونه گیری هدفمند و گلوله برفی شناسایی شدند که با توجه به کفایت داده ها، در مجموع با 18 آزمودنی مصاحبه شد. برای گردآوری داده ها از مصاحبه استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از رویکرد تئوری داده بنیاد استفاده شد. در مجموع در قالب نظریه داده بنیاد 25 مقوله کلی در قالب رویکرد تعیین شده به دست امد.
Healthy eating has important welfare and financial consequences for society. Thus, it is very important that the field of behavioral sciences and behavior analysis conduct research on the pattern of selective behavior of healthy food and drink in order to develop effective interventions. The purpose of this study was to design a qualitative model of selective behavior of healthy food and beverage consumption in adolescents with emphasis on food marketing in Iran. The research method was applied-developmental in terms of purpose and descriptive-survey in nature with a qualitative research approach with data-based strategy. The statistical population included parents and adolescents. Subjects were identified by purposive sampling and snowball sampling, which according to the adequacy of the data, a total of 18 subjects were interviewed. Interviews were used to collect data. Foundation data theory approach was used to analyze the data. In total, 25 general categories were obtained in the form of data foundation theory in the form of a defined approach.
ملخص الجهاز:
در تحقيقات انجام شده در کشورهاي مختلف جهت بررسي و اصلاح الگوي رفتار انتخابي مصرف مواد غذايي براي کودکان و نوجوانان موارد زيادي از مداخلات پيشگيرانه مبتني بر مدرسه انجام پذيرفته است که به دنبال بهبود عادات غذايي کودکان و نوجوانان بوده اند ( کاتز و همکاران ، ٢٠١٥؛ استيک ، شاو و مارتي، ٢٠١٦).
رويکرد به تغذيه سالم به عنوان يک پاسخ انتخاب بسيار مهم است زيرا معمولاً افراد هنگام غذا خوردن تنها با يک گزينه ارائه نمي شوند (راسموسن ، رابرتسون و رودريگز، ٢٠١٦).
هنگامي که يک فرد به شيوه اي ناسالم پاسخ مي دهد (به عنوان مثال ، غذا خوردن در يک رستوران فست فود را انتخاب مي کند)، مداخلاتي که در پاسخ هاي انتخابي بعدي هدف قرار مي گيرند ممکن است تأثير کلي کمتري بر نتايج سلامتي داشته باشند.
خوردن ، به عنوان يک زنجيره رفتاري با تاخير زماني ، ممکن است شامل يک يا چند پاسخ انتخاب ، آماده سازي و مصرف باشد.
Public Health Strategies for Preventing and Controlling Overweight and Obesity in School and Worksite Settings: A Report on Recommendations of the Task Force on Community Preventive Services (Center for Disease Control, Atlanta, GAl, ٢٠١٥).
Supermarket and grocery store- based interventions to promote healthful food choices and eating practices: A systematic review.
Effects of mindful eating training on delay and probability discounting for food and money in obese and healthy-weight individuals.
Healthy food products at the point of purchase: An in-store experimental analysis.
A traffic light labeling intervention increases consumer awareness of health and heathy choices at the point-of-purchase.