خلاصة:
هدف این مقاله بررسی مفهوم ناهنجاری فرهنگی در بین فراگیران زبان دوم است. این پژوهش با روشی اسنادی و کتابخانهای سعی بر این دارد تا ضمن بررسی ارتباطات بینفرهنگی در آموزش زبان با نگاهی ویژه به زبان دوم و تأثیر این زبان مانند دیگر زبانها در نحوۀ تفکر انسان چالشهای فرهنگی موجود در یادگیری زبان دوم را معرفی کند. فرهنگ و الزامات ذاتی آن در بستر زبان منتقل میشوند و این مقوله مبین اهمیت سازوکار آموزش و فراگیری زبان است؛ زبان فرهنگمحور است و در حقیقت آموختن زبان در روند رشد بافتهای دیگر اجتماعی نیز مداخله دارد. آموزش زبان دوم بدون مبادلۀ فرهنگ امکانپذیر نیست. برای افراد دوفرهنگی، زبان میتواند بهمعنی محیطی تازه باشد که چارچوبهایی را تغییر دهد و نگرش زبانآموز را هدایت میکند. این پژوهش به ما میگوید: تأثیر بافت فرهنگی غالب بـر زبـان دوم موجب میشود تا فرهنگ در جهتی که با بافت زبانی همسوتر است، عملکرد بهتری داشته باشد و به طریق اولی زبان اول و فرهنگ شکل گرفته در آن مورد کمتوجهی واقع شود؛ که این مقوله رفتارهایی آنومیک را در پی خواهد داشت. علاوه بر این تغییر در زبان و ادبیات فراگیران زبان، تغییرات هویت و ایجاد تنهایی و ازخودبیگانگی، از دیگر تأثیرات شبکههای اجتماعی مجازی بر شاخصهای آنومی است.
This study aimed to review the concept of cultural anomaly among second language learners. This research with a documentary and library method tries to review the intercultural communication in the language teaching and by taking a special look at the second language and the effect of this language like other languages on way of thinking; it introduces the cultural challenges in the second language learning. Culture and its inherent requirements are transferred in the bed of language, and this category shows the importance of the mechanism of language education and learning; the language is culture-oriented and in fact, the language learning interferes with the development process of other social contexts. Teaching the second language is not possible without cultural exchange. For bicultural people, the language can mean a new environment that changes the frameworks and guides the attitude of the language learner. This research tells us: the effect of the dominant cultural context on the second language leads to a better performance for the culture in the direction more favorable with the linguistic context. Accordingly, if the first language and the culture formed in that language are neglected; anomic behaviors will be appeared. In addition to this change in the language and literature of the language learners; identity changes, loneliness and alienation are other effects of virtual social networks on anomie indicators.