خلاصة:
هدف تحقیق بررسی اثربخشی برنامه درسی مبتنی بر مساله بر بار شناختی و پیشرفت تحصیلی در درس حسابداری پیشرفته 2 در دانشگاه پیام نور بوده و یک پژوهش نیمه تجربی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل است و از جامعه آماری، نمونهای به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و در دو گروه PBL و کنترل به طور تصادفی قرار داده شدند. گروه PBL در معرض متغیر مستقل و گروه کنترل با شیوه مبتنی بر سخنرانی در این درس آموزش داده شدند و سپس نمرات بار شناختی با ابزار پرسشنامه استاندارد بار شناختی اندازهگیری و این دادهها به همراه نمرات پایان نیمسال پیشرفت تحصیلی افراد با آزمون MANCOVA مورد بررسی قرار گرفت. یافتهها نشان داد آزمون تحلیل کواریانس چندمتغیره برای ترکیب متغیرهای وابسته معنیدار بوده (F=7. 895 & P=0. 004) و بین گروه PBL و کنترل تفاوت وجود دارد و در مقایسههای جفتی مشخص شد که بین بار شناختی وارد شده بر دانشجویان در دو گروه تفاوت معنیداری وجود ندارد (F=2. 308 & P=0. 147) ولی تفاوت نمرات پیشرفت تحصیلی دانشجویان بین دو گروه معنیدار است (F=16. 450 & P=0. 001). از آنجا که نمرات پیشرفت تحصیلی در گروه PBL بیشتر از گروه کنترل است نشان میدهد که برنامه درسی یادگیری مبتنی بر مساله توانسته نقش موثری در یادگیری دانشجویان ایفا نماید که با در نظر گرفتن توسعه شایستگیهای حرفهای و یادگیری مادامالعمر که در این برنامه درسی مدنظر قرار میگیرد، بیانگر این مساله است که به این برنامه درسی در رشته حسابداری و علیالخصوص در سطوح پیشرفتهتر حسابداری مالی باید توجه بیشتری صورت پذیرد.
The aim of this study is to determine the effectiveness of problem-based learning on East Azerbaijan Payame Noor University (PNU) students cognitive load (CL) and educational achievement in advanced accounting II classroom. The method is a semi empirical research with pretest-posttest comparison-group designs. The statistical population consists of PNU accounting bachelor students. Two samples selected and putted in test and control groups via targeted sampling so that each one of them had 12 people. Test group exposed to problem-based learning and control group were trained by lecture-based method and then CL scores was obtained via standard questionnaire and with semester end marks was examined by MANCOVA method. Findings show that MANCOVA test was statistically significant (F=7.895 & P=0.004) and thus there is difference between two groups and so on at the ANCOVA tests there was no significant difference between two groups in cognitive loading (F=2.308 & P=0.147). Other finding show that there is significant difference between two groups in educational achievement (F=16.450 & P=0.001). Since the averages of educational achievement in test group are more than control group it shows that the problem-based learning has effective role in students learning. Considering the improvement in professional competencies and lifelong learning that PBL contains and other curriculums lacking such elements, it’s necessary to get more attention on it at accounting curriculum.