خلاصة:
هدف از این پژوهش بررسی نقش هوش هیجانی و هوش معنوی در عملکرد تحصیلی دانشجومعلمان با واسطهگری عمل به اعتقادات مذهبی و سلامت روان است. در این پژوهش «توصیفی ـ همبستگی» 326 دانشجومعلم (147 دختر و 177 پسر) به روش «نمونهگیری در دسترس» انتخاب شدند و به پرسشنامهای متشکل از مقیاسهای هوش هیجانی، هوش معنوی، عمل به اعتقادات مذهبی و سلامت روان پاسخ دادند. عملکرد تحصیلی دانشجومعلمان نیز براساس میانگین نمرات دروس آنان سنجیده شد. یافتههای الگوسازی معادلات ساختاری نشان میدهد: هوش معنوی بهطور مثبت و معنادار عملکرد تحصیلی را پیشبینی میکند. علاوه بر این، نقش واسطهای عمل به اعتقادات مذهبی و سلامت روان در رابطه بین هوش هیجانی و هوش معنوی با عملکرد تحصیلی تایید شد. بنابراین، میتوان نتیجهگیری کرد: با ارتقای هوش هیجانی، هوش معنوی، تقویت روحیه عمل به اعتقادات مذهبی و افزایش سلامت روان میتوان عملکرد تحصیلی دانشجومعلمان را بهبود بخشید.
The purpose of this research is to investigate the role of emotional intelligence and spiritual intelligence in the academic performance of student teachers with the mediation of religious beliefs and mental health. In this "descriptive-correlational" research, 326 student teachers (147 girls and 177 boys) were selected using "availability sampling" method and answered a questionnaire consisting of emotional intelligence, spiritual intelligence, practice of religious beliefs and mental health scales. The academic performance of student teachers was also measured based on the average grades of their courses. The findings of structural equation modeling show that spiritual intelligence positively and meaningfully predicts academic performance. In addition, the mediating role of religious beliefs and mental health in the relationship of emotional intelligence and spiritual intelligence with academic performance was confirmed. Therefore, it can be concluded that by improving emotional intelligence, spiritual intelligence, religious beliefs and mental health, the academic performance of student teachers can be improved.
ملخص الجهاز:
com دريافت: 08/02/1399 ـ پذيرش: 17/04/1399 چکيده هدف از اين پژوهش بررسي نقش هوش هيجاني و هوش معنوي در عملکرد تحصيلي دانشجومعلمان با واسطهگري عمل به اعتقادات مذهبي و سلامت روان است.
علاوه بر اين، نقش واسطهاي عمل به اعتقادات مذهبي و سلامت روان در رابطه بين هوش هيجاني و هوش معنوي با عملکرد تحصيلي تأييد شد.
بنابراين مطالعه حاضر به نقش هوش هيجاني و هوش معنوي بر عملکرد تحصيلي دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگيان يزد با نقش واسطهگري عمل به اعتقادات مذهبي و سلامت روان ميپردازد.
در ادامه، براي تعيين نقش پيشبينيکنندگي هوش هيجاني و هوش معنوي بر عملکرد تحصيلي با واسطهگري سلامت روان و عمل به اعتقادات مذهبي از روش معادلات ساختاري و نرمافزار «Amos» استفاده شد.
نمودار (1) الگوی ساختاري پژوهش حاضر را نشان ميدهد: نمودار 1: الگوی ساختاري نهايي پژوهش همانگونه که در نمودار (1) مشاهده ميشود، از ميان اين ضرايب، بالاترين ضريب (58/0) به هوش معنوي و عمل به اعتقادات مذهبي، و ضعيفترين ضريب (18/0) به مسير سلامت روان و عملکرد تحصيلي اختصاص دارد.
همانگونه که اين خروجي آموس نشان ميدهد، 13 درصد از واريانس هوش معنوي، 34 درصد از واريانس عمل به اعتقادات مذهبي، 45 درصد از واريانس سلامت روان و 9 درصد از واريانس عملکرد تحصيلي توسط الگوی پيشنهادي تبيين شده است.
نتيجهگيري و بحث پژوهش حاضر با هدف تعيين نقش واسطهاي عمل به اعتقادات مذهبي و سلامت روان در رابطه با هوش هيجاني و هوش معنوي با عملکرد تحصيلي دانشجومعلمان انجام شد.