خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان توجه به مؤلفه های رویکرد سازنده گرائی در کتاب های درسی علوم اجتماعی دوره متوسطه صورت گرفته است . در این تحقیق از روش تحلیل محتوای آنتروپی شانون استفاده شده است. جامعه آماری کلیه کتاب های درسی علوم اجتماعی دوره متوسطه بود. جهت گردآوری داده ها چک لیست تحلیل محتوا مورد استفاده قرار گرفت و اعتبار آن توسط متخصصان فن تأیید شد . به منظور تعیین پایایی ابزار تحقیق از روش بازآزمایی استفاده شد و مقدار ضریب همبستگی 86/0بدست آمد. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که به مؤلفه تعامل گروهی بیش از سایر مؤلفه ها توجه شده و کمترین میزان توجه و اهمیت مربوط به مؤلفه های توجه به محیط فیزیکی یادگیرنده ، ارزیابی فعالیت های گروهی ، سنجش عملکردی ، ارزیابی فرایند یادگیری ، نقش تسهیل گری معلم یادگیری موقعیتی ، تولید دانش می باشد . با توجه به یافته های پژوهش حاضر ، بازنگری برنامه درسی علوم اجتماعی دوره متوسطه در راستای توجه بیشتر به مؤلفه ها و شاخص های کمتر مورد توجه یا به مؤلفه هایی که اصلاً توجه نشده است ، ضروری به نظر می رسد .کلمات کلیدی : سازنده گرایی ، تحلیل محتوا ، برنامه درسی علوم اجتماعی ، دوره متوسطه
The present study was conducted with the aim of investigating
the level of attention paid to the components of the constructivism
in social science textbooks of the secondary school. Shannon
entropy method was used for content analysis. Statistical population
were consisted of all social science textbooks at the secondary
school level in the academic 92- 93. A content analysis checklist
was used to collect data, and its validity was confirmed by experts.
In order to determine the reliability of the research tool, the retest
method was used and the value of the correlation coefficient was
0.86 The results of the data analysis showed that, more attention
was paid to the group interaction than other components, and the
lowest amount of attention and importance related to the
components of attention to the learner's physical environment,
evaluation of group activities, functional evaluation, evaluation of
the learning process, the facilitative role of teacher in situational
learning and knowledge production. According to the findings of
the present research, it seems necessary to revise the social science
curriculum of secondary school in order to pay more attention to
the components and indicators that are less important or to the
components that have not been paid attention to at all.
ملخص الجهاز:
اهدافي که براي کتاب هاي درسي علوم اجتماعي دوره متوسط در نظر گرفته شده است ، نشان دهنده ضرورت و اهميت آشنائي دانش آموزان با مفاهيم و مؤلفه هاي رويکرد سازنده گرايي است .
Analysis of the position of constructivism as a new approach to learning in elementary school textbooks, Research in Curriculum Planning, Spring 2014, Volume 11, Number 13, Pages 6-17.
(2010) A Study of the Curriculum Planning Structure of Iranian Secondary Education from the Perspective of Professors and Curriculum Planning Specialists to Design a Guide for Creating Students, Creativity Quarterly Journal of Islamic Azad University, Garmsar Branch, Fourth Year, No. 1, Spring, P.
Between school and work new perspective on Educational Technology Research and Development.
Application of teaching method based on constructivist approach in higher education: A case study of the Department of Social Sciences, University of Mazandaran, Curriculum Research, 2012, Volume 2, Number 2, Pages 101-118.
Journal of Educational Sciences, Shahid Chamran University of Ahvaz, Volume 6, Year 18-2, Numbers 1 and 2.
A study of the content of the textbook of social studies in high school in the development of critical thinking skills, based on the social perspective of the curriculum in the academic year 2007-2008.
Application of the theory of constructionism in the compilation of textbooks for experimental sciences in the middle school from the perspective of experts, educational groups and teachers in Tehran.