خلاصة:
گرایش به ارتکاب رفتارهای پرخطر در بین قشرهای مختلف جوامه بهویژه دانشآموزان یکی از مهمترین مسائلی است که سلامت اجتماعی جامعه را تهدید میکند. افزایش رفتارهای مخاطرهآمیز پیامدهای مختلفی برای فرد و جامعه دارد. در این راستا، پژوهش حاضر با هدف مطالعه پیامدهای رفتارهای پرخطر در بین دانشآموزان صورت گرفته است. همچنین از برخی نظریههای رفتارهای پرخطر جهت حساسیت نظری بهره گرفته شده است. روش تحقیق به کار رفته در این پژوهش، کیفی بوده و از رهیافت تحلیل مضمون و تکنیک مصاحبه نیمهساختاریافته برای تحلیل و جمعآوری اطلاعات پژوهش استفاده شده است. جامعه هدف پژوهش حاضر را دانشآموزان دارای رفتارهای پرخطر نواحی پنجگانه دوره دوم متوسطه شهر تبریز تشکیل دادهاند که با 57 نفر از آنها مصاحبه صورت گرفته است. برای انتخاب مشارکتکنندگان از روش نمونهگیری هدفمند استفاده شد. همچنین برای اعتبار و اعتمادبخشی به دادهها از قابلیت اعتبار، قابلیت اعتماد، قابلیت تائید و انتقالپذیری بهره گرفته شده است. یافتههای پژوهش در مورد پیامدهای رفتارهای پرخطر دانشآموزان در قالب یک مضمون فراگیر تحت عنوان فرسایش سرمایه اجتماعی و هشت مضمون سازماندهنده با عناوین تضعیف سلامت روانی، تضعیف سلامت اجتماعی، تشدید بیگانگی اجتماعی، انزوای اجتماعی، تضعیف اعتماد اجتماعی، تشدید بیتفاوتی اجتماعی، افزایش فساد جنسی و شکست تحصیلی مشخص شدهاند.
The tendency to commit high-risk behaviors among different
classes of society, especially students, is one of the most important
issues that threatens the social health of society. Increasing level of
risky behaviors has different consequences for the individual and
society. In this regard, the present study aimed to study the
consequences of high-risk behaviors among the students. Some
theories of high-risk behaviors have also been used for making the
theoretical sensitivity. The research method is a qualitative method
and the content analysis approach and semi-structured interview
technique have been used to analyze and collect the data. The target
population of the present study includes students with high-risk
behaviors in the five districts of secondary schools in Tabriz, of
whom 57 students have been interviewed. Purposeful sampling
method was used to select the participants. Reliability, verifiability
and transferability have also been used to validate the data. Findings
of the study based on the consequences of students' high-risk
behaviors were presented in a comprehensive theme called "social
capital erosion". Also, mental health impairment, social health
impairment, intensification of social alienation, social isolation,
social trust impairment, intensification of social indifference, high
social depravity and academic failure were identified as eight
organizing themes.
ملخص الجهاز:
تحليل پيامدهاي رفتارهاي مخاطره آميز در دانش آموزان دوره دوم متوسطه (مورد مطالعه : دانش آموزان داراي رفتارهاي پر خطر شهر تبريز) 1 زينب علمدار سرند 2 محمد عباس زاده 3 داود ابراهيم پور 4 محمود علمي تاريخ دريافت مقاله : ١٤٠٠/١٠/١٤ تاريخ پذيرش نهايي مقاله : ١٤٠١/٣/٢٢ چکيده گرايش به ارتکاب رفتارهاي پرخطر در بين قشرهاي مختلف جوامه به ويژه دانش آموزان يکي از مهم ترين مسائلي است که سلامت اجتماعي جامعه را تهديد ميکند.
جامعه هدف پژوهش حاضر را دانش آموزانداراي رفتارهاي پرخطر نواحي پنج گانه دوره دوم متوسطه شهر تبريز تشکيل داده اند که با ٥٧ نفر از آن ها مصاحبه صورت گرفته است .
يافته هاي پژوهش در مورد پيامدهاي رفتارهاي پرخطر دانش آموزان در قالب يک مضمون فراگير تحت عنوان فرسايش سرمايه اجتماعي و هشت مضمون سازمان دهنده با عناوين تضعيف سلامت رواني، تضعيف سلامت اجتماعي، تشديد بيگانگي اجتماعي، انزواي اجتماعي، تضعيف اعتماد اجتماعي، تشديد بيتفاوتي اجتماعي، افزايش فساد جنسي و شکست تحصيلي مشخص شده اند.
جدول شماره (٢): سيماي کلي پاسخگويان (رجوع شود به تصویر صفحه) پس از تحليل مصاحبه هاي مشارکت کنندگان ، پيامدهاي رفتارهاي پرخطر دانش آموزان در قالب يک مضمون فراگير تحت عنوان فرسايش سرمايه اجتماعي و هشت مضمون سازمان دهنده با عناوين تضعيف سلامت رواني، تضعيف سلامت اجتماعي، تشديد بيگانگي اجتماعي، انزواي اجتماعي، تضعيف اعتماد اجتماعي، تشديد بيتفاوتي اجتماعي، افزايش فساد جنسي و شکست تحصيلي شناسايي شدند.
Investigating the Relationship of Social Health and Personality Traits with High-Risk Behaviors of Tabriz University of Medical Sciences Students in 2017: A Descriptive Study.