خلاصة:
زمینه و هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه میان وابستگی به فضای مجازی، هوش هیجانی و اعتیاد ذهنی دانش آموزان در مدارس نمونه متوسطه شهر بوشهر بود. روش: روش این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری پژوهش حاضر را 1099 نفر از دانش آموزان مدارس نمونه متوسطه شهر بوشهر تشکیل میدهند. حجم نمونه این پژوهش 258 نفر از دانش آموزان مدارس نمونه متوسطه شهر بوشهر می باشد که با توجه به فرمول حجم نمونه کوکران و از طریق نمونه گیی خوشه ای چند مرحله ای بدست آمد. ابزار جمع آوری اطلاعات در این تحقیق پرسشنامه های وابستگی به فضای مجازی یانگ (2015)، هوش هیجانی برادبری و گریوز (2016) و پرسشنامه محقق ساخته اعتیاد ذهنی بود.یافته ها و نتایج: نتایج نشان داد که وابستگی به فضای مجازی و هوش هیجانی به ترتیب بهترین پیش بینی کننده های متغیر وابسته یعنی اعتیاد ذهنی دانش آموزان مدارس نمونه متوسطه شهر بوشهر محسوب می شوند. بین وابستگی به فضای مجازی و هوش هیجانی دانش آموزان مدارس نمونه متوسطه شهر بوشهر رابطه ی مستقیم و معناداری وجود دارد. بین وابستگی به فضای مجازی و اعتیاد ذهنی دانش آموزان مدارس نمونه متوسطه شهر بوشهر رابطه قوی و مستقیمی وجود دارد. بین هوش هیجانی و اعتیاد ذهنی دانش آموزان در مدارس نمونه متوسطه شهر بوشهر رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. از نظر وابستگی به فضای مجازی، هوش هیجانی و اعتیاد ذهنی بین دانش آموزان دختر و پسر تفاوت معناداری وجود ندارد.
AbstractBackground and Objectives: The purpose of this study was to investigate the relationship between cybercrime, emotional intelligence and subjective addiction among high school students in Bushehr. Method: The method of this research is descriptive correlational. The statistical population of the present study consists of 1099 high school students in Bushehr. The sample size of this study is 258 students of high schools of Bushehr city, which according to the Cochran sample size formula was obtained through multi-stage cluster sampling. The data gathering tool in this research was Yang Cyberspace Detection Questionnaire (2015), Bradbury and Graves' Emotional Intelligence (2016) and a researcher-made mental addiction inventory. Findings: The results showed that dependence on cyberspace and emotional intelligence are the best predictors of the dependent variable, mental addiction among high school students in Bushehr. There is a direct and meaningful relationship between the dependence on cyberspace and emotional intelligence among high school students in Bushehr. There is a strong and direct relationship between the dependence on cyberspace and subjective addiction among secondary school students in Bushehr. There is a positive and significant relationship between emotional intelligence and subjective addiction among high school students in Bushehr. In terms of cybernetics, emotional intelligence and mental addiction between male and female students are not significantly different
ملخص الجهاز:
يافته ها و نتايج : نتايج نشان داد که وابستگي به فضاي مجازي و هوش هيجاني به ترتيب بهترين پيش بيني کننده هاي متغير وابسته يعني اعتياد ذهني دانش آموزان مدارس نمونه متوسطه شهر بوشهر محسوب مي شوند.
فرضيه هاي تحقيق : ١-٤-١- فرضيه اصلي بين وابستگي به فضاي مجازي، هوش هيجاني و اعتياد ذهني دانش آموزان مدارس نمونه متوسطه شهر بوشهر رابطه وجود دارد.
٢-٤-١- فرضيه هاي فرعي ١- بين وابستگي به فضاي مجازي و هوش هيجاني دانش آموزان مدارس نمونه متوسطه شهر بوشهر رابطه وجود دارد.
٤- بين وابستگي به فضاي مجازي، هوش هيجاني و اعتياد ذهني دانش آموزان مدارس نمونه متوسطه شهر بوشهر بر حسب جنسيت تفاوت معناداري وجود دارد تعاريف مفهومي متغيرها: وابستگي به فضاي مجازي: وابستگي به فضاي مجازي يعني استفاده افراطي و بيمارگون و بيدارخوابيهاي شبانه و وابستگيهاي فرد که روز به روز از سلامت روان فاصله بگيرد.
روش : روش هاي تحقيق مختلف و متنوع ميباشند اين تحقيق به دليل اين که دخالت و دستکاري در موقعيت ، وضعيت و نقش متغيرهاي تحقيق نمي کند و صرفاً به تشريح و تبيين مي پردازد، يک تحقيق توصيفي و از لحاظ هدف کاربردي است و از آنجا که به بررسي رابطه ميان وابستگي به فضاي مجازي، هوش هيجاني و اعتياد ذهني دانش آموزان در مدارس نمونه متوسطه شهر بوشهر مي پردازد به شيوه همبستگي اجرا مي گردد.
فرضيه ٤: بين وابستگي به فضاي مجازي، هوش هيجاني و اعتياد ذهني دانش آموزان مدارس نمونه متوسطه شهر بوشهر بر حسب جنسيت تفاوت معناداري وجود دارد.