خلاصة:
مقدمه: افزایش مداوم شیوع ناتوانی های رشدی، لزوم مداخلات مناسب برای افراد با ناتوانی های رشدی،خانواده ها و جامعه را یادآور می سازد. علاوه بر این برخی تحقیقات نشان داده اند که خلق وخوی کودک به دلیل وجود ناتوانی ممکن است بر رشد دلبستگی تأثیر بگذارد. یکی از درمان هایی که در زمینه ی دلبستگی انجام می شود تراپلی است. تراپلی رویکرد درمانی کوتاه مدتی است که از عناصر بازی درمانی استفاده میکند تا به کودکان کمک کند روابط دلبستگی سالم تری با دیگران ایجاد کنند. هدف اصلی این مقاله، مرور مطالعاتی است که اثربخشی تراپلی را در مشکلات دوران کودکی مورد بررسی قرار داده اند. روش: این پژوهش یک مطالعه ی مروری است و اطلاعات با مطالعه ی مقالات، کتاب ها و رساله های مرتبط با این موضوع جمعآوری شده است. یافته ها: از بین 56مطالعه ی مورد بررسی 53مطالعه نتایج مثبت گزارش کرده و 3مطالعه نتیجه مثبتی گزارش نکرده اند. نتیجه گیری: با توجه به نتایج پژوهش های انجام شده به نظر می رسد درمان تراپلی در درمان اختلالات ومشکلات دوران کودکی به ویژه مشکلات روابط والد-کودک، فرزندخواندگی و مشکلات دلبستگی و اختلالات طیف اوتیسم مؤثر است. با این وجود خلأ وجود مطالعاتی که اثربخشی این درمان را در ایران مورد بررسی قرار داده باشند وجود دارد. از این رو پیشنهاد می شود اثربخشی تراپلی در جمعیت های مختلف مورد بررسی قرار گرفته و از نتایج آن در زمینه ی کمک به کودکان با ناتوانی بهره جست
Introduction: The continuous increase in the prevalence of developmental disabilities reminds families and society an important need for appropriate interventions for people with developmental disabilities. In addition, some research has shown that due to a disability, child's mood may influence the development of attachment. One of the treatments for attachment problems is theraplay. Theraplay is a short-term therapeutic approach that uses elements of play therapy to help children build healthier attachment relationships with others. The main purpose of this article is to review the studies that have examined the effectiveness of theraplay in childhood problems. Research Method: This research is a review study and its information has been collected by studying articles, books and treatises related to this topic. Results: 53 out of 56 studies that has been examined reported positive results and 3 of them did not report positive results. Discussion: According to the results of the researches, it seems that theraplay is effective in treating childhood problems, especially parent-child relationship problems, adoption and attachment problems and autism spectrum disorders. However, there is a gap in studies that have examined the effectiveness of this treatment in Iran. Therefore, it is suggested to study the effectiveness of theraplay in different populations thus its results can be used to help children with disabilities.
ملخص الجهاز:
تراپلي(THERAPLAY) در مشکلات دوران کودکي: مقاله ي مروري مريم رنجگر١، گيتا موللي 2* چکيده مقدمه : افزايش مداوم شيوع ناتوانيهاي رشدي، لزوم مداخلات مناسب براي افراد با ناتوانيهاي رشدي، خانواده ها و جامعه را يادآور ميسازد.
هدف اصلي اين مقاله ، مرور مطالعاتي است که اثربخشي تراپلي را در مشکلات دوران کودکي مورد بررسي قرار داده اند.
بحث و نتيجه گيري: با توجه به نتايج پژوهش هاي انجام شده به نظر ميرسد درمان تراپلي در درمان اختلالات و مشکلات دوران کودکي به ويژه مشکلات روابط والد-کودک، فرزندخواندگي و مشکلات دلبستگي و اختلالات طيف اوتيسم مؤثر است .
با توجه نتايج پژوهش هاي انجام شده به نظر ميرسد درمان تراپلي در درمان اختلالات و مشکلات دوران کودکي به ويژه مشکلات روابط والد-کودک، فرزندخواندگي و مشکلات دلبستگي و اختلالات طيف اوتيسم مؤثر است .
Theraplay: Helping Parents and Children Build Better Relationships Through Attachment-Based Play.
The effectiveness of Theraplay as treatment for older children with attachment difficulties.
Play therapy and children with disabilities.
The effects of domestic violence on mothers and their young children and the development and evaluation of groupwork with these families.
Effects of group Theraplay on self-esteem and interpersonal relations for abused children.
"Disabled children, parent-child interaction and attachment".
). play therapy interventions with children's problems.
Theraplay: Attachment-enhancing play therapy.
Effectiveness of a Group Theraplay Intervention for Improving the Socio-Emotional Functioning of Children with Developmental Disabilities (Doctoral dissertation, Faculty of the Graduate School of the University at Buffalo, State University of New York).
A systematic review of attachment- based psychotherapeutic interventions for adopted children.