ملخص الجهاز:
"/جفت میشوند(ص 21) در شعر«قرارداد»قیصر اشارهای به این تضمین و اقتباسها دارد:/یا به قول خواهرم فروغ:/دستهای خویش را/در کدام باغچه/عاشقانه کاشتی؟/ امینپور،چونان همه شاعران بزرگ دیگر به کوه آسمانسای شعر فارسی تکیه زده است و حال و هوای همه شعرها و همه شاعران بزرگ پیشین را در کارهای او میتوان حس کرد.
/گلبو!/گلخانه جهان/خالی است/ لبریز بوی نام تو بادا/باد!/(ص 30) (به تصویر صفحه مراجعه شود) @هر شاعر بزرگی برآیند تجربههای همه شاعران بزرگ پیش از خود را باز مینمایاند و به گونهای همه دستاوردهای پیشین را پیش چشم دارد و آنها را دستمایه و ابزار آفرینش و کشف و حرکت آفاقی و انفسی خویش میسازد.
/هم ساقههای بنفشه/با احترام و تواضع/سر در گریبان فرو میبرند/هم حسن یوسف/تمام جمال خودش را نشان میدهد/هم شمعدانی/با مهربانی/دستی برایت تکان میدهد/حتی گل کاغذی هم/با گام موسیقی خندههایت /در دفتر شعر من میشکوفد/(ص 29) وزن در برخی از شعرهای قیصر امینور چنان طبیعی و آمیخته با تار و پود و کلام است که تنها پس از چند بار خواندن و تأمل کردن میتوان آن را دریافت: با گریههای یکریز/یکریز/مثل ثانیههای گریز/یا روزهای ریخته/در پای باد/با هفتههای رفته/با فصلهای سوخته /با سالهای سخت/رفتیم و/سوختیم و/فرو ریختیم/(ص 44) 9-جدیترین حرفها را و عمیقترین تجربهها را با طنز میتوان بیان کرد بیآنکه طنز،کلام را به ورطه لودگی بیفکند: باری من و تو بیگناهیم/او نیز تقصیری ندارد/پس بیگمان این کار/کار چهارم شخص مجهول است!/(ص 63) گفت:احوالت چطور است؟/گفتمش عالی است/مثل حال گل!/حال گل در چنگ چنگیز مغول!/(ص 69) 10-گسترش حوزه مضمونی و فراخی دایره واژگانی،با استحکام زبانی و ساختاری شعر مبانیتی ندارد."