خلاصة:
دانشگاهها علاوه بر نقش محوری خود درتربیت نیروی انسانی متخصص و متعهد، نقش مهمی در رشد و ارتقای علم و فنّاوری و نیز توسعة کشور دارند. در این میان مدیران دانشگاه بهعنوان یکی از ارکان مهم پیشرفت دانشگاه و همراستایی این نهاد با برنامههای ملّی، ضامن تحقق اهداف، رشد و تعالی کشور است لذا شایسته سالاری در انتصاب افراد در مسؤولیتهای مختلف مؤسسههای علمی، نخستین گام در پیریزی مدیریت کارامد و اثربخش است. تحقق این موارد مستلزم کاربست الگویی علمی برای شایسته گزینی در نظام علمی کشور است لذا در این مقاله تلاش شده تا الگویی جامع با هدف سنجش شایستگی مدیران مؤسسههای علمی طراحی شود. بدین منظور با به کارگیری رویکرد فراترکیب، به تحلیل نتایج و یافتههای پژوهشهای پیشین پرداخته شد. در تحقیق حاضر روش نمونهگیری نظری و جامعة آماری شامل همة پژوهشهای منتشر شده در حوزة شایستگی مدیران در پایگاههای اطلاعاتی داخلی و خارجی به منظور دستیابی به اشباع نظری است. شاخصها پس از استخراج در معرض نظر صاحبنظران حوزههای آموزش، پژوهش و فنّاوری قرارگرفت و با تعیین میزان اهمیت هر یک از شاخصها روایی محتوایی آن تأیید و الگوی سنجش شایستگی مدیران در پنج مؤلفه و 57 شاخص ارائه شده است. مهمترین ویژگی این الگو، جامعیت آن در تلفیق مفاهیم همگون و پوشش تمام شاخصهای سنجش شایستگی پژوهشهای پیشین است.
In addition to their pivotal role in training specialized and committed human resources, universities have an important role in the growth and promotion of science and technology, as well as the development of the country. Meanwhile, university administrators, as one of the important pillars of university development and alignment of this institution with national programs, guarantee the realization of goals, growth and excellence of the country, so meritocracy in appointing people to different responsibilities of scientific institutes is the first step in establishing Management efficient and effective. The realization of these cases requires the application of a scientific pattern for selection in the scientific system of the country, so in this article, an attempt has been made to design a comprehensive pattern with the aim of measuring the competence of managers of scientific institutions. For this purpose, the results and findings of previous researches were analyzed by applying the meta-synthesis approach. In this research, the theoretical sampling method and the statistical population include all the published researches in the field of managers' competence in internal and external databases in order to achieve theoretical saturation. After extraction, the indicators were exposed to the opinion of experts in the fields of education, research and technology, and by determining the importance of each of the indicators, its content validity was confirmed and the pattern for assessing the competence of managers was presented in five components and 57 indicators. The most important feature of this pattern is its comprehensiveness in combining homogeneous concepts and covering all indicators of competency assessment of previous researches.
ملخص الجهاز:
تأکيد نقشه جامع علمي کشور بر شايسته سالاري و بازتعريف نظام انتصاب و ارتقاي مديران مؤسسه هاي آموزش عالي، پژوهش و فناوري نيز مورد مؤيد همين نکته است (٢٠١٠ Scientific comprehensive map of the country).
با عنايت به نکات فوق و با توجه به لزوم کاربست چارچوب علمي و روش مند براي انتخاب و انتصاب رئيسان دانشگاه ها، پژوهشگاه ها و پارکهاي فناوري، در اين مقاله تلاش شده با بررسي پيشينه پژوهش ها، عوامل مؤثر بر شايستگي مديريتي استخراج شود و سپس با نظرسنجي از خبرگان و صاحب نظران و با استفاده از روش هاي تحليل آماري، الگوي مناسبي براي شايستگي سنجي مديران نهادهاي آموزش عالي تدوين شود.
از اين رو سؤال پژوهش حاضر بدين شرح است : «الگوي سنجش شايستگي رؤساي دانشگاه هاي ايران چگونه است ؟» با توجه به نکات فوق اجزاي مقاله بدين ترتيب تنظيم شده است : در بخش ٢ به بررسي مفاهيم شايستگي و شايستگيهاي مديران نهادهاي علمي اختصاص يافته و در بخش ٣ روش شناسي پژوهش و روند نظام مند هفت گانۀ فراترکيب تشريح ميشود و در بخش پاياني نتايج حاصل از پژوهش ارائه خواهد شد.
MM Davali Competency Model for the Heads of Centers and Units of Payame Noor University Imam Hossein Quarterly Journal of Human Resources Management Research University (AS) 9 (3): 97-123.