خلاصة:
بیانیه گام دوم انقلاب به عنوان یکی از برجستهترین اسناد راهبردی انقلاب اسلامی به موضوعات مهمی همچون علم و فناوری، اخلاق و معنویت، اقتصاد و تولید، عدالت و مبارزه با فساد، استقلال و ... پرداخته و علاوه بر ترسیم آرمانها و تعیین اهداف، به الزامات و چالشها نیز توجه داشته و بهعنوان عصاره چهار دهه تجربه ارزشمند، نه فقط سرشت و سرگذشت انقلاب، بلکه سرنوشت و آرمان نهایی آن را تبیین نموده است. ازاینرو میتواند مبنای سیاستگذاری در عرصههای مختلف و بهویژه رسانه قرار گیرد. این پژوهش با هدف شناسایی خطوط راهنمای سیاستگذاری رسانه، با تمرکز بر بیانیۀ گام دوم انقلاب اسلامی و به روش تحلیل مضمون انجام شده است. مضامین فراگیر در چهار گروه تعهد نگرشی، تعهد هنجاری، تعهد رفتاری و تعهد هیجانی قرار گرفته است. بر پایه این پژوهش، رسانه با متعهد دانستن خود به مفاد بیانیه و تأکید بر مضامینی همچون آرمانخواهی، ارزشمداری، تعالیجویی، خودباوری، عقلانیت، خلاقیت، هشیاری، امیدآفرینی، مطالبه و ... و ملاحظه آن در سیاستها و به دنبال آن راهبردها و برنامهها در مسیر تحقق بیانیه قرارگرفته و با توجه به کارکردهای متعدد و تأثیرات فراگیر خود، موجبات همسویی تمامی نیروهای اجتماعی را فراهم خواهد آورد. بهویژه آنکه در متن بیانیه بهصراحت بر جایگاه کلیدی و نقش مؤثر رسانه تأکید شده است.
The Statement of “the Second Phase the Revolution”, as one of the most prominent strategic documents of the Islamic Revolution, deals with important issues such as science and technology, ethics and spirituality, economy and production, justice and fight against corruption, independence, etc. In addition to drawing ideals and setting goals, it has also paid attention to the requirements and challenges and, as an extract of four decades of valuable experience, has explicated not only the nature and history of the revolution but also its final destiny and ideal. Therefore, it can be considered as a basis for policy making in various fields, especially the media. This research has been conducted with the aim of identifying the guidelines of media policy, focusing on the Statement of the Second Phase the Islamic Revolution and through content analysis method. The extracted themes are categorized into four groups of attitudinal commitment, normative commitment, behavioral commitment and emotional commitment as comprehensive themes. Based on this research, by committing to the Statement and emphasizing themes such as idealism, value orientedness, excellence, honesty, moderation, creativity, care, etc. in policies and subsequent strategies and programs, the media will be on the way towards realization of the statement.
ملخص الجهاز:
ايـن پژوهـش بـا هـدف شناسـايي خطـوط راهنمـاي سياســت گذاري رســانه ، بــا تمرکــز بــر بيانيــۀگام دوم انقــلاب اســلامي و بــه روش تحليــل مضمــون انجـام شـده اسـت .
ايـن پژوهـش سـعي دارد تـا ضمـن شناسـايي و طبقه بنـدي مضاميـن موجـود در بيانيـۀگام دوم انقـلاب ، مؤلفه هـاي مؤثـر بـر سياسـت گذاري نظـام رسـانه اي کشـور را به منظـور حرکـت در ايـن مسـير ارائـه نمايـد تـا عـلاوه بـر پايبنـدي رسـانه بـه آن ، بـا عنايـت بـه کارکردهـاي متعـدد و تأثيـرات فراگيـر رسـانه ، موجبـات هم سـويي تمامـي نيروهـاي اجتماعـي فراهـم آيـد؛ به ويـژه آنکـه در متـن بيانيـه بـه صراحـت بـر جايـگاه کليـدي و نقـش مؤثـر رسـانه تأکيـد شـده اسـت .
.. ايــن امــر در کنــار توانايــي ديگــر رســانه بــراي جمعيکــردن روابــط اجتماعــي و تأثيرگـذاري بـر رفتارهـاي اجتماعـي آحـاد جامعـه ، موجـب شـده رسـانه ،کانـون توجـه تمامـي بخش هـاي يـک جامعـه اعـم از دولتـي ، خصوصـي و شـهروندان عـادي ، احـزاب ،گروه هـا و سـازمان هاي ديگـر باشـد (وردي نـژاد و بهرامـي رشـتياني ، ١٣٩۴: ٩٣‐٩٢).
در واقـع ، اکولـوژي رسـانه ، مطالعه رسـانه بـه عنـوان پديـده اي چندوجهـي اسـت کـه هـر يـک از ابعـاد آن ميتوانـد راهنمايـي بـر ايـن امـر باشـد کــه چــرا و چگونــه رســانه ها مي تواننــد بــر درک ، فهــم ، احســاس ، ارزش هــا و رفتارهــاي اعضــاي جامعـه ـ اعـم از افـراد، سـازمان ها،گروه هـا، دولت هـا ـ و حتـي خـود رسـانه تأثيـر بگذارنـد.
ايـن مطالعـه ، بـا تمرکـز بـر بيانيـه گام دوم انقـلاب اسـلامي در شـمار يـک سـند سياسـتي کـه بـه محيـط بيرونـي رسـانه در وجـوه مختلـف فرهنگـي ، اجتماعـي ، سياسـي و اقتصـادي پرداختــه ، سياســت گذاري بــر رســانه (و نــه سياســت گذاري در رســانه ) را مــورد توجــه دارد.