خلاصة:
هدف پژوهش حاضر، رابطه پذیرش یادگیری الکترونیکی با آمادگی خودتنظیمی یادگیری و انگیزه پیشرفت دانشجویان می باشد. جامعه پژوهش این مطالعه توصیفی همبستگی، شامل تمامی دانشجویان مقطع کارشناسی دانشکده علوم تغذیه دانشگاه علوم پزشکی تبریز بوده است. حجم کل نمونه بر اساس روش نمونه گیری طبقه ای نسبتی با استفاده از جدول مورگان، ٢٠٠، نفر تعیین شد. به منظور جمع آوری داده ها از پرسش نامه آمادگی خود تنظیمی یادگیری فیشر و همکاران، پرسش نامه پذیرش یادگیری الکترونیکی بر اساس مدل پذیرش فناوری و از انگیزه پیشرفت دانشجویان استفاده شد. برای تحلیل داده ها از آزمون رگرسیون چندگانه استفاده شد. یافته های این پژوهش نشان داد که بین ابعاد مختلف پذیرش یادگیری الکترونیکی دانشجویان با توجه به جنسیت تفاوت معنی داری وجود ندارد. بین پذیرش یادگیری الکترونیکی با آمادگی خودتنظیمی یادگیری و انگیزه پیشرفت رابطه معنی داری وجود دارد و پذیرش یادگیری الکترونیکی پیش بینی کننده مناسبی برای آمادگی خودتنظیمی یادگیری و انگیزه پیشرفت دانشجویان می باشد. با توجه به اهمیت نقش پذیرش یادگیری الکترونیکی، پیشنهاد می شود پژوهش های بیشتری در زمینه عوامل موثر بر یادگیری الکترونیکی انجام گیرد و دوره های آموزشی برای افزایش یادگیری الکترونیکی دانشجویان تشکیل شود.
ملخص الجهاز:
کميته نظام هاي اطلاعاتي مشترک انگلستان ، يادگيري الکترونيکي را به عنوان آموزش هايي تعريف مي کند که از طريق 2 Monroe 3 Fisher , King 4 Francom 5 Barnard 6 Kwan کاربرد فن آوري اطلاعات و ارتباطات ، فرايند تدريس و يادگيري را آسان مي کند و مورد حمايت قرار مي دهد(بالانتين ، 7 .
همچنين ، يکي از مفروضه هاي کاربرد يادگيري الکترونيکي ميزان پذيرش آن توسط دانشجويان است ، با توجه به موارد ذکر شده ، پژوهشگر درصدد پاسخگويي به اين سؤال است که آيا بين پذيرش يادگيري الکترونيکي با آمادگي خودتنظيمي يادگيري و انگيزه پيشرفت دانشجويان رابطه وجود دارد؟ روش تحقيق پژوهش حاضر از نوع توصيفي- همبستگي است .
بدين شيوه که ابتدا پرسشنامه به طور تصادفي بين ٣٠ نفر از دانشجويان دانشگاه علوم پزشکي توزيع شد و پس از جمع آوري پرسش نامه ها با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تحليل قرار گرفت که بر اين اساس ، ضريب آلفاي کرونباخ ٠٧٤=r به دست آمد که نشان دهنده پايايي مناسب پرسشنامه است .
از آنجايي که پذيرش يادگيري الکترونيکي پيش بيني کننده انگيزه پيشرفت دانشجويان است و نشان دهنده اين است که آنها در چه سطحي از آموزش هستند و روش هاي آموزشي چگونه بايد باشد، تعيين عوامل مؤثر در آمادگي يادگيري خودتنظيم مهم است .
The self-directed learning readiness scale for nursing education revisited: A confirmatory factor analysis.
[Factors affecting E-Learning acceptance among students of tehran university of medical sciences based on technology acceptance model (TAM)].
The relationship between assessment methods and self-directed learning readiness in medical education.