خلاصة:
تحقیق حاضر که به روش مروری و با استفاده از کتب، مقالات و نظریات اندیشمندان و کارشناسان این حوزه انجام شده، به تبیین و تشریح مبانی فلسفه و فلسفه مدیریت آموزشی پرداخته است و ضمن ارائه تعاریف مرتبط با اشاره به مفهوم فلسفه، ماهیت و فعالیت های فلسفی، با تشریح فلسفه مدیریت آموزشی، اهمیت و ضرورت فلسفه آنرا بیان کرده و در پایان به این نتیجه رسیده است که فلسفه نقش مهمی در درک مفهوم مدیریت و به خصوص مدیریت آموزشی دارد و با روش ها و ایده های اندیشمندان حوزه فلسفه می توان کارکردهای مدیریت آموزشی را تبیین و تشریح نمود.
ملخص الجهاز:
مباني فلسفه در مديريت و رهبري آموزشي شيما جامي دانشجوي کارشناسي ارشد، مديريت آموزشي ، دانشگاه آزاد اسلامي واحد ساري 1 زهرا اديبي دانشجوي کارشناسي ارشد، مديريت آموزشي ، دانشگاه آزاد اسلامي واحد ساري چکيده تحقيق حاضر که به روش مروري و با استفاده از کتب ، مقالات و نظريات انديشمندان و کارشناسان اين حوزه انجام شده ، به تبيين و تشريح مباني فلسفه و فلسفه مديريت آموزشي پرداخته است و ضمن ارائه تعاريف مرتبط با اشاره به مفهوم فلسفه ، ماهيت و فعاليت هاي فلسفي، با تشريح فلسفه مديريت آموزشي، اهميت و ضرورت فلسفه آنرا بيان کرده و در پايان به اين نتيجه رسيده است که فلسفه نقش مهمي در درک مفهوم مديريت و به خصوص مديريت آموزشي دارد و با روش ها و ايده هاي انديشمندان حوزه فلسفه مي توان کارکردهاي مديريت آموزشي را تبيين و تشريح نمود.
بنابراين واژه فلسفه در مقام کاربرد بسيار وسيع بوده و در حوزه هاي نظري ١-هستي شناسي (جهان شناسي و انسان شناسي)٢- معرفت شناسي ٣- ارزش شناسي (اخلاق و زيبايي شناسي ) ورود پيدا مي کند و مطالعه در زمينه کسب تفکر در مورد مباني فلسفي و نقش آن در آموزش و پرورش باعث مي شود تفکر و نگرش فلسفي در اين زمينه توسعه و تعميق بيشتري يافته و در عمل مديران آموزشي در فضاي سازماني توانايي ها و استعدادهاي خود را به صورت مطلوب به کار گيرند و به کارآمدي و اثربخشي خود بيفزائيد (شعباني، ١٣٩٧).