ملخص الجهاز:
"در حقیقت یکی از پیشرفتهای جسورانه در فیلمهای سالهای اخیر،این است که آنها بر این روش ضروری تأکید میکنند که یک فیلم مستند باید انواع مختلف انرژی،کمال و ابتکار را نمایش دهد؛امری که به آشکار از جریان عمومی فیلمهای داستانی،کمدی و درام سال 1995 غایب است.
Crumb نه تنها برشی از زندگی آمریکایی است که غنای آن را از فیلمهای داستانی هم فرارت میرود،بکله تصویری از شخصیتهایی برجسته نیز هست.
در تصویر کردن جنگ خلیج به عنوان یک عملکرد وحشیانهء زیست محیطی،درسهای تاریکی با زاویهء دید و حرکت آهستهء یک هلی کوپتر به چشماندازهایی ویران و چاههای نفت سوزان نگاه میکند طوری که فیلم ابعادی روحانی از یک موسیقی کلاسیک تشییع شده به خود میگیرد.
اما بزرگترین لطمهء فیلم این است که ما از قبل با چهرههای ویتنامیها آشنا بودهایم؛چهرههایی که به خاطر آرامش استثنایی و اعتماد به نفس غیر متظاهرانهءشان،قابل توجه هستند.
به نظر میرسد که قدرت مگی هم به لحاظ جسمی و هم به لحاظ روحی، مبارزهای با مفاهیم قراردادی یک زندگی راحت است که در حاشیه فیلم به آن اشاره میشود.
استفاده از فیلمهای خانگی ثرمین و نگاههای محبتآمیز کلارا به او در لحظاتی از جشن تولد او که در این فیلم مستند آمدهاند، نشاندهندهء تصویری از دنیایی گمشده و عشقی از دست رفته است.
حرکتهای آزاد دوربین به فیلم میزانسنی میدهد که برای فیلم ساختاری بومی-قبیلهای به ارمغان میآورد و به این نحو،فیلم با موسیقی و ریتم فعالیتهای روزانهء افراد هماهنگ میشود."