خلاصة:
شهروندی و مهارتهای اجتما عی در جامعه محلی، ملی و جهان ی نیز امری است و بالتبع مهارت شهروند ی نیز بای د در راستای فرهنگ و هویت دینی و ملی جامعه وتربیت اخلاقی انجام می گیرد.در این راستا زندگی شهروندی با ید محتوای عینی مرتبط با محیط زندگی ایرانی را که دانش آموز در آن به سر م ی برد،داشته باشدوبنابراین هدف ازاین پژوهش؛ بررسی وشناخت اثربخشی مهارت شهروندی با تاکید بر تربیت اخلاقی.نتایج بیانگر آن بود که معلمین مهارت های شهروندی در ابعاد آموزشی، اجر ای قوانین و مقررات،تعاملات اجتما عی، حفظ اموال و آثار ملی و مسائل مذهبی را جزء مهارت ها ی شهروندی مورد نیاز دانش آموزان ابتدایی ارزیابی کرده اند.شهروندی به عنوان رویکردی که به انواع حقوق انسانی در جامعه اشاره می کند،تعامل بین فرد و جامعه را جهت می دهد،تعریف شده است.همچنین،به فرایندی اشاره دارد که طی آن مشارکت آگاهانه فرد در فعل و انفعالات جامعه را جهت می دهد. هم چنین شهروندی به احقاق احترام به حقوق فردی به وسیله دولت اشاره دارد.