خلاصة:
روند کنونی افزایش مصرف انرژی در جهان، بشر را با دو بحران بزرگ روبهرو کرده است: نخست، آلودگی محیطزیست و دیگری شتاب فزاینده در جهت به پایان بردن منابع انرژی. ذخیرۀ انرژی و کاهش آلایندهها در سطح شهر نقش حیاتی در فرایند حفظ انرژی موجود و کاهش انتشار آلایندهها ایفا میکند. در این بین، بخش حملونقل بهواسطۀ اهمیت و جایگاهی که در این موضوع دارد، توجه دوچندان را میطلبد و میتواند سالانه مقادیر قابل توجهی صرفهجویی اقتصادی برای مردم و دولتها، بهوسیلۀ کاهش مصرف انرژی و اثرات نامطلوب زیستمحیطی، کاهش زمان سفر و تأخیرهای ناخواسته به ارمغان آورد. به همین دلیل در پژوهش حاضر مهمترین پارامترهای مؤثر بر انتشار آلایندههای زیستمحیطی در بخش حملونقل شهری تعیین و مدل سیستم دینامیک حملونقل شهری تهران ایجاد شد و بر اساس آن با استفاده از تحلیلهای کمّی، شش سناریوی حفظ وضعیت فعلی، بهبود حملونقل عمومی، پیشرفت فناوری، مدیریت قوانین و مقررات، مدیریت تقاضای سفر و سناریوی جامع ارائه گردید. از نتایج مشاهده شد سناریوی CP < /span> بهترین عملکرد را داشته و با اجرای همزمان سناریوها باعث میشود هرکدام از آنها نقش خود را در بهبود وضعیت ایفا کرده و میزان مصرف انرژی و انتشار CO2 به میزان قابل توجهی کاهش یابد.
The current trend of rising energy consumption in the world has hit mankind with two major crises: environmental pollution and the acceleration of finishing energy supplies. Energy storage and the reduction of pollutants in cities play crucial roles in the process of maintaining existing energy. Meanwhile, the transportation sector needs attention due to its importance and position since the reduction of energy consumption, of adverse environmental effects as well as of travel time and unwanted delays can annually result in significant economic savings both for the public and for governments. Therefore, in the present research, the most important parameters of environmental pollutant emissions in urban transport sector were determined, and the model of system dynamics of Tehran's urban transport was developed. Based on a quantitative analysis, six scenarios_ business ss usual, priority to the development of public transport, technical progress, administrative rules and regulations management, travel demand management, and comprehensive policy_ are evolved. According to the results, CP scenario has the best performance, and in simultaneously implementon of the scenarios, each of them will play a role in the improvement of the situation and in the significant reduction of energy consumption and CO2 emissions.