خلاصة:
هدف از این پژوهش بررسی چالش های آموزش استانداردهای رشته مهارتی شاخه کاردانش به شیوه برونسپاری در هنرستانهای استان چهارمحال و بختیاری از نقطه نظر مدیران و کارشناسان فنی،حرفه ای و کاردانش ادارات مناطق 17 گانه آموزش و پرورش استان می باشد. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ شیوه گردآوری داده ها، جزء پژوهش های توصیفی ، پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش، شامل کلیه مدیران هنرستانهای کاردانش و کارشناسان آموزش فنی،حرفه ای و کاردانش ادارات آموزش و پرورش استان چهارمحال و بختیاری است و با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی 54 نفر از آنان انتخاب و مورد سوال قرار گرفته است. برای گرد آوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته شامل 40 سوال بسته پاسخ استفاده شده است. پایایی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ محاسبه شده استپس از جمع آوری به منظور تحلیل و تفسیر سوال های پژوهش از آمار توصیفی و آمار استباطی استفاده شده است. نتایج نشان داد که از نقطه نظر کارشناسان و مدیران هنرستان های کاردانش مناطق 17 گانه استان، کیفیت خدمات و آموزش استاندارد های مهارتی در سطح مطلوبی است. همچنین مدیران و کارشناسان آموزش، دیدگاه مثبتی در مورد برونسپاری استانداردهای مهارتی دارند و بین دیدگاه افراد نمونه نسبت به برونسپاری، بر حسب متغیرهای دموگرافیک تفاوت معنی داری وجود نداردمهمترین نقاط قوت طرح برونسپاری به ترتیب توسعه منابع و امکانات، بهبود عملکرد،کاهش هزینه ها و تمرکز بر اهداف و فرآیند های اصلی و مهمترین نقاط ضعف برونسپاری،نداشتن اطلاعات کافی در خصوص موسسات ارائه دهندهاز دست رفتن مزایای رقابتی
The aim of the present study is analyzing the challenges of training skills-based standards in outsourcing programs from the point of views of principals of vocational high-schools and educational experts in 17 educational headquarters of Chahar-Mahal and Bakhtiyari province. The study is an applied one in terms of purposes and a descriptive survey in terms of data-collection methods. The participants of the study are 54 principals of vocational high schools and educational experts which were chosen randomly. The data collection instrument is a researcher-made questionnaire with 40 close-ended tests. The reliability of the instrument was checked with Cronbach alpha. After data collection descriptive and inferential statistics were used to analyze the data. The results revealed that from participants` point of view the quality of training is at a desirable level. Furthermore, the participants hold positive views toward outsourcing skills-based standards and also there is no meaningful difference toward outsourcing in terms of demographic variables. The most important strength of outsourcing plans were respectively development of resources and facilities, performance improvement, cost reduction, focusing on goals and main processes. The disadvantages of the program were also lack of required information about the institutions providing the services, losing benefits of competitiveness, and increasing the required resources.
ملخص الجهاز:
جامعه آماري اين پژوهش ، شامل کليه مديران هنرستانهاي کاردانش و کارشناسان آموزش فني،حرفه اي و کاردانش ادارات آموزش و پرورش استان چهارمحال و بختياري است و با استفاده از روش نمونه گيري تصادفي ٥٤ نفر از آنان انتخاب و مورد سوال قرار گرفته است .
همچنين از آنجا که ميانگين تجربي بزرگ تر از ميانگين نظري بود، بنابراين نتيجه گرفته مي شود که از نظر مديران و کارشناسان ، کيفيت خدمات موسسات ارائه دهنده آموزش ، در سطح مطلوبي بوده است .
نتايج آزمون t تک نمونه اي پيرامون بررسي ميزان رعايت هر يک از شاخص هاي بيانگر کيفيت خدمات موسسات ارائه دهنده آموزش نشان داد که ميانگين همه شاخص ها بزرگ تر از ميانگين مورد انتظار() و مقادير t متناظر با آن ها نيز در سطح خطاي کمتر از ٠/٠٤ معني دار بود.
با توجه به اينکه مقدار t در سطح خطاي کمتر از ٠/٠٥ معني دار بود، و نيز از آنجا که ميانگين مشاهده شده بزرگ تر از ميانگين نظري بود، لذا مي توان گفت که مديران و کارشناسان ، ديدگاه مثبتي در مورد برونسپاري آموزش هاي مهارتي دارند.
بنابراين نتيجه گرفته مي شود که از ديدگاه مديران و کارشناسان ، کاهش هزينه ها،تمرکز بر اهداف و فرآيند هاي اصلي،توسعه منابع و امکانات ، و بهبود عملکرد را مي توان به عنوان نقاط قوت برونسپاري استاندارد مهارت در موسسات آموزش دهنده تلقي نمود.
از آنجا که ميانگين هاي مشاهده شده نيز بزرگ تر از ميانگين مورد انتظار بودند، بنابراين همه شاخص ها مي توان را به عنوان راه کارهاي بهبود برونسپاري آموزش استاندارد مهارت قلمداد نموند.