خلاصة:
دوازدهمین امام و پیشوای امت اسلامی، حجة بن الحسن العسکری، مهدی موعود(علیه السلام) است. برای اثبات وجود آن حضرت دلایل بسیاری ذکر شده است که یکی از این ادله، استدلال به گزارش های دیدار با آن حضرت است. در نوشتار حاضر، نمونه هایی از گزارشهای دیدار با آن حضرت در دوران عصر نایبان خاص و دوران پس از آن، ذکر شده است. سپس دلالت آنها بر وجود امام زمان(علیه السلام) تبیین گردیده و به اشکال تعارض بین توقیعی که دلالت بر کذب شخص مدعی مشاهده آن حضرت میکند و بین گزارش های دیدار با آن حضرت پاسخ داده شده است.
The twelfth Imam and leader of the Islamic Ummah, Hajja bin Al-Hassan al-Askari, is the Promised Mahdi (peace be upon him). Many reasons have been mentioned to prove the existence of that Prophet, and one of these reasons is the argument to the reports of meeting with him. In the present article, examples of the reports of the meeting with that Prophet during the era of Nayban Khas and the period after that have been mentioned. Then, their implication on the existence of Imam al-Zaman (a.s.) is explained, and the forms of conflict between the evidence that indicates the lie of the person who claims to have seen him and the reports of meeting him have been answered
ملخص الجهاز:
شـيخ صـدوق از محمد بن الحسـن بن الوليد نقل کرده است که عبداٰلله بن جعفر حميري گويد: به محمد بن عثمان بن ســعيد عمري گفتم من از تو همان ســؤالي را ميکنم که حضـرت ابراهيم ع از پروردگارش کرد وقتي گفت «پروردگارا به من نشان بـده ، چگونـه مرده ها را زنده ميکني؟ خداوند فرمود مگر ايمان نداري؟ عرض کرد چرا ولي ميخواهم دلم مطمئن شــود»؛ به من خبر بده از صــاحب الامر که او را ديده اي؟ فرمود آري (شيخ صدوق ، ١٣٩٥، ٢: ٤٣٥).
همچنين شـيخ صـدوق از محمد بن موسي و او از عبد اٰلله بن جعفر حميري نقل کرده که گفته اســت از محمد بن عثمان عمري شـنيدم که مي گفت : امام زمان عج را در کنار ديوار خانه کعبه ديدم که به پرده هاي آن چســـبيده بود و به خداوند عرضـــه ميداشت : خدايا از دشمنان من انتقام بگير (شيخ صدوق ، ١٣٩٥، ٢: ٤٤٠).
ابن هشام ، نائب ابن قولويه قمي قطب راوندي از جعفر بن محمد بن قولويه (اسـتاد شـيخ مفيد) روايت کرده است که گفت : چون قرامطه (اســـماعيليه ) کعبه را خراب کردند و حجرالا ســـود را به کوفه آورده در مسجد کوفه نصب کردند و در سال ٣٣٩، که اوايل غيبت کبري بود خواستند که حجر را به کعبه برگردانند و در جاي خود نصـب کنند، من به اميد ملاقات حضرت صـاحب الامرعج در ان سـال اراده حج کردم ؛ زيرا که در احاديث صـحيحه وارد شـده اسـت که حجر را کسـي به غير معصوم و امام زمان عج نصب نميکند.