خلاصة:
هدف پژوهش حاضر مطالعه چالشهای سلامت و ورزش کشور با تاکید بر آموزشکدههای سما است. روش تحقیق از نوع، توصیفی پیمایشی و از نظر هدف، کاربردی است. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه دانشجویان آموزشکدههای سما منطقه 5 کشور بوده که تحت پوشش دانشگاه آزاد اسلامی و سازمان سما هستند و تعداد آنها حدود 7000 دانشجو میباشد. حجم نمونه آماری این پژوهش با استفاده از جدول مورگان 364 نفر محاسبه گردید. ابزار گردآوری دادهها در این پژوهش پرسشنامه محققساخته بوده که روایی آن توسط متخصصین تأیید و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ 92/0 محاسبه گردید. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمارههای توصیفی و آزمون فریدمن استفاده شد. نتایج نشان داد که از مهمترین چالشها و موانع دانشجویان برای اجرای فعالیتهای بدنی در زمان اوقات فراغت، نبود سرویس رفت و آمد برای انتقال دانشجویان، یکنواختی فعالیتهای فوق برنامه ورزشی، احساس خستگی زیاد برای دانشجویان، در نظر نگرفتن علایق دانشجویان و نامناسب بودن برنامهریزی زمانی فضاها و اماکن ورزشی خوابگاه و دانشگاه میباشد. همچنین از عوامل تشویق دانشجویان به فعالیت بدنی در اوقات فراغت میتوان به رایگان قرار دادن کلیه امکانات ورزشی برای دانشجویان اشاره کرد.
The purpose of the present article is to study challenges of health and sport in the country emphasizing on Sama junior colleges. The method of study is descriptive survey and it is practical in terms of purpose. The statistical population of the research consists of all 7000 students of Sama junior colleges in district 5 of Iran which are under the supervision of Islamic Azad University and Sama organization. Using the Morgan table, the statistical sample of the research was calculated to be 364. The data collection instrument was a research-made questionnaire that its validity was confirmed by the experts and its reliability was measured to be 0.92, using Cronbach’s alpha. For data analysis, descriptive statistics and Friedman test were used. The results showed that some of the most important challenges and obstacles in the way of students’ participation in physical activities during their leisure time include lack of transportation services for their commuting, monotony of extracurricular sport activities, their severe exhaustion, not considering their interests, and inappropriate time schedule of the sport clubs in their dormitories and universities. Moreover, as one of the incentives to encourage students to physical activity during their free time, we can refer to allocating free sport equipment for them.
ملخص الجهاز:
نتـايج نشـان داد کـه از مهم ترين چالش ها و موانع دانشجويان براي اجراي فعاليت هاي بدني در زمان اوقات فراغت ، نبود سـرويس رفـت و آمـد براي انتقال دانشجويان ، يکنواختي فعاليت هاي فوق برنامه ورزشي، احساس خستگي زياد براي دانشـجويان ، در نظـر نگرفتن علايق دانشجويان و نامناسب بودن برنامه ريزي زماني فضاها و اماکن ورزشـي خوابگـاه و دانشـگاه ميباشـد.
اين پژوهش به بررسي و مطالعه چالش هاي ورزش دانشجويي و موانع فراروي انجام فعاليت هاي بـدني در زمان اوقات فراغت دانشجويان ميپردازد؛ و هدف آن ، يافتن موانع انجام فعاليـت هـاي بـدني در زمـان اوقـات فراغـت دانشجويان است .
9 متنوع بودن ورزش ها 4/58 جدول شماره (٧) نشان ميدهد که مهم ترين عوامل تشويق و فعال شدن دانشجويان به ترتيب اهميت شـامل رايگـان قـرار دادن کليه امکانات ورزشي براي دانشجويان ، افزايش ساعات يا واحد درسي تربيت بدني، دسترسـي آسـان دانشـجويان بـه امکانات ورزشي، وجود کارشناس ورزش در هنگام فعاليت دانشجويان و زمان و وقت مناسب براي اجراي ورزش است .
همچنين رحماني و همکاران (١٣٨٥) در پژوهشـي بـه «نقـش ورزش در گذران اوقات فراغت دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامي تاکستان » پرداختند که تنبلي و بيحوصـلگي، مشـغله زيـاد و عـادت نداشتن به ورزش ، به عنوان مهم ترين موانع دانشجويان براي فعاليت هاي بدني عنوان شده است .