خلاصة:
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش کارکردی مدیریت دانش در رابطه میان کیفیت کارتیمی با چابکی سازمانی بود. پژوهش از نوع توصیفی-پیمایشی و مقطعی (1399) بود. جامعه آماری را 120 نفر از کارکنان اداره آموزشوپرورش شهر مریوان تشکیل داد. برای جمعآوری دادهها از روش کتابخانهای و میدانی (پرسشنامه) استفاده شد. از سه پرسشنامه استاندارد کار تیمی هوگل و گموئندن (2001) و پرسشنامه استاندارد چابکی سازمانی ژانگ (2001) و پرسشنامه محقق ساخته مدیریت دانش بر مبنای مدل پروبست استفاده گردید که روایی آنها از طریق خبرگان و پایایی آنها از طریق آزمون کرونباخ تایید شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از مدل معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار لیزرل استفاده گردید. نتایج نشان داد که مدل داده شده با مقادیر RMSEA=0.058 و χ^2/ Df=2.43 بهصورت معقول و مناسب برازش شده است. از طرف دیگر مقدار بار عاملی متغیرها در حالت استاندارد بیشتر از سه دهم بودکه گویای همبستگی مثبت میان متغیرها است. بهعلاوه مقدار بار عاملی در حالت ضرایب معناداری متغیر کیفیت کار تیمی با چابکی سازمانی (60/ 3)؛ رابطه کیفیت کار تیمی با مدیریت دانش (65/ 4) و رابطه مدیریت دانش با چابکی سازمانی (49/ 5) بود که نشان از معنادار بودن روابط بین متغیرها است. نکته قابلملاحظه پژوهش در این بود که رابطه کیفیت کار تیمی با چابکی سازمانی با نقش کارکردی مدیریت دانش از مقدار 60/3 به مقدار 49/ 5 افزایشیافته است، یعنی مدیریت دانش بهخوبی نقش میانجی را میان کیفیت کار تیمی و چابکی سازمان انجام داده است.
The aim of this study was to investigate the functional role of knowledge management in the relationship between the quality of teamwork and organizational agility. The research is descriptive-survey and cross-sectional (2020). The statistical population is 120 employees of the Marivan Education Department. The library and field method (questionnaire) was used to collect data. By the three standard questionnaires of Hogel and Gmuinden teamwork (2001) and the standard questionnaire of organizational agility of Zhang (2001) and the researcher-made questionnaire of knowledge management based on the Probst model, their validity was confirmed by experts, and their reliability was confirmed by Cronbach's test. Structural equation modeling using LISREL software was used to analyze the data. The results showed that the given model with RMSEA values = 0.058 and χ ^ 2 / Df = 2.43 fits reasonably and appropriately. On the other hand, the factor load of the variables in the standard mode was more than three tenths, which indicates a positive correlation between the variables. In addition, the amount of factor load was in the case of significant coefficients of the variable quality of teamwork with organizational agility (3.60); the relationship between team quality and knowledge management (4.65), and the relationship between knowledge management and organizational agility (5.49). The significant point of the study was that the relationship between team quality and organizational agility with the functional role of knowledge management has increased from 3.60 to 5.49, ie knowledge management has well mediated the role of teamwork quality and organizational agility.
ملخص الجهاز:
مباحثی همچون مدیریت دانش و سازمان های یادگیرنده نیز بیان می کنند که افراد در تیم ها پایه و زیربنای اصلی برای تعاملات و انتقال دانش هستند و سازمان هایی که از کار تیمی استفاده می کنند، بهبود قابل ملاحظه ای در بهره وری ، خلاقیت و رضایت کارکنان داشته اند (٢٠٠١.
knowledge management درباره ی مفهوم و فرآیندهای مدیریت دانش انجام شده است ، اما شرکت ها و سازمان ها به دنبال چیزی فراتر از این هستند و می خواهند بدانند چه عواملی باعث تأثیرگذاری بر مدیریت دانش می شود و چه عواملی از مدیریت دانش تأثیرمی پذیرند.
مدل مفهومی پژوهش / فرضیه اصلی مدیریت دانش نقش میانجی در رابطه کیفیت کار گروهی و چابکی سازمان دارد.
به عبارت دیگر، وجود مدیریت دانش در رابطه میان کیفیت کار تیمی و چابکی سازمان به خوبی عمل کرده است .
بحث و نتیجه گیری پژوهش حاضر رابطه میان کیفیت کار تیمی با چابکی سازمانی از طریق نقش کارکردی مدیریت دانش را بررسی نمود.
به عبارت دیگر، نتایج نشان می دهد اگر در کیفیت کار تیمی متغیر مدیریت دانش حضور داشته باشد، می تواند باعث چابکی بیشتر برای سازمان شود.
et al ٫ Noushin Ashrafi Proceedings of the Agility through Knowledge Management Systems Seventh IEEE International Conference on E-Commerce Technology .
Afshar Samira Trkmanc Peter RavasanbAhadZare Ashrafia Amir agility تThe role of business analytics capabilities in bolstering firms International Journal of Information Management and performance .
The role of learning culture and knowledge management in Scientific Research Quarterly Journal of organizational agility .