خلاصة:
وجود تصویر مناسب از مقصد در توسعه گردشگری یک مکان بسیار مهم محسوب میشود. هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیرمنابع اطلاعاتی فردی و محیطی بر شکاف تصویر مقصد گردشگران ورزشی بود. پژوهش حاضر به لحاظ هدف، کاربردی و و برحسب نوع در دستهی پژوهشهای توصیفی- همبستگی قرار دارد که دادههای آن بهصورت میدانی جمعآوری گردیده است. جامعه آماری پژوهش را کلیه گردشگران پیستهای اسکی منطقه توچال و دیزین، شمشک، آبعلی تشکیل میدادند که حداقل سابقه 6 ماه حضور مداوم یا حداقل پنج مرتبه در سال سابقه مراجعه به این پیست را دارا بودند، شامل میشدند. برای بهدست آوردن حجم نمونه از حجم نمونه جامعه نامحدود از فرمول کوکران استفاده گردید و حجم نمونه 272 نفر برآورد شد. در این تحقیق از روش نمونهگیری تصادفی هدفمند استفاده شد. کلیه محاسبات آماری این پژوهش با استفاده از نرمافزارهای آماری SPSS و تحلیلهای مربوط به مُدلیابی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار Amos انجام گرفت. نتایج نشان داد نمرهی میانگین وضعیت منابع اطلاعاتی فردی، منابع اطلاعاتی محیطی و شکاف تصویر مقصد گردشگران ورزشی و تمامی مؤلفههای آن نشانگر وضعیت نامطلوبی بود. ین منابع اطلاعاتی فردی و محیطی با شکاف تصویر مقصد گردشگران ورزشی ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد، بدین معنا که با بهبود و افزایش منابع اطلاعاتی فردی و محیطی، سطح شکاف تصویر مقصد گردشگران ورزشی به نسبت مطلوبی نیز بهبود خواهد یافت. مدیران مقصد نیاز است اطمینان حاصل کنند که اطلاعات منتقل شده از منابع اطلاعاتی مختلف آنقدر جذاب است که گردشگران بالقوه را جذب کند و تصویری ارائه دهند که واقعیت نزدیک باشد.
Having a good image of the destination is a very important place in tourism development. The aim of this study was to investigate the effect of personal and environmental information sources on the image gap of sports tourists. The present study was applied and in terms of purpose was descriptive-correlational researches thatdata have been collected in the field. The statistical population of the study consisted of all tourists of Tochal, Dizin Shemshak and Abali ski resorts with at least 6 months of continuous presence or at least five times per year. To obtain the sample size, the Cochran's unlimited community sample size was used The sample size was estimated N=272. In this study, purposive random sampling method was used. All statistical calculations of this study were performed using SPSS statistical software and analyzes related to structural equation modeling using Amos software. The results showed that the mean score of the status of personal information resources, environmental information resources and the image gap of sports tourists and all its components indicated an unfavorable situation. There is a positive and significant relationship between personal and environmental information sources and the image gap of the destination of sports tourists, which means that with the improvement and increase of personal and environmental information sources, the level of the image gap of the destination of sports tourists will improve relatively well. Destination managers need to make sure that the information transmitted from different sources of information is attractive enough to attract potential tourists and provide an image that is close to reality.