خلاصة:
از مسائل کلیدی در مدیریت زنجیره تأمین، انتخاب تأمینکننده است. توزیعکننده نیز در زنجیره تأمین، نه تنها عامل ارتباط تولیدکننده با مصرفکننده بوده، بلکه اولین بخشی است که متوجه تغییرات تقاضا میشود. لذا هدف اصلی از انجام این تحقیق، کاهش هزینه تا حدی است که بتوان ادعا کرد رضایتمندی خریدار از خرید حاصل شده است. مبنای ارزیابی در این تحقیق، مدلسازی با استفاده از مدلهای برنامهریزی تحقیق در عملیات بوده است. از میان مدلهای مختلف برنامهریزی ریاضی، یک روش ترکیبی از تصمیمگیری چند معیاره فازی و برنامهریزی آرمانی، بهکار برده شده است. در این مقاله، ابتدا به شناسایی شاخصهای موثر در انتخاب تأمینکنندگان و حاملین پرداختهایم؛ و با توجه به تعدد این عوامل و وجود همبستگی بین آنها، و همچنین بهمنظور پوشش حالت مبهم تصمیمگیری، جهت تعیین اوزان از ترکیب فرایند تحلیل شبکهای و تئوری مجموعههای فازی استفاده شده است؛ و در نهایت، با استفاده از مدل برنامهریزی آرمانی در یک مطالعه موردی در شرکت لوله و ماشینسازی ایران، تخصیص سفارش به تأمینکنندگان را انجام دادیم
One of the key issues in supply chain management is supplier selection. The distributor in the supply chain, is not only the link between the producer and the consumer, but also is the first part that understands the alterations in demand. Therefore, the major purpose of this study is to reduce the costs to the level which can be claimed that the satisfaction of the client has been achieved. The evaluation in this research is based on modeling using planning models in operations research. Because of the capabilities of multi-issue decision making techniques, taking advantage of these approaches is considered one of the most appropriate methods. Therefore, a combinational approach from fuzzy multi-issue decision making and idealistic planning is applied. In this study, we first recognize the effective factors in the selection of suppliers and carriers, and given the multiplicity of these factors and correlation between them, and also in order to cover the obscured state of decision making, a combination of network analytic process and fuzzy sets theory is employed. And eventually, we allocate orders to suppliers by using the idealistic planning model for a case study in IRAN Pipe and Machinery Company.
ملخص الجهاز:
برای این منظورابتدا به شناسـایی شاخص های موثر در انتخاب تأمین کنندگان و حاملین پرداخته شده و سپس با توجه بـه تعـداد این عوامل و وجود همبستگی بین آن ها و همچنین به منظور پوشش حالت مبهم تصمیم گیـری، جهت تعیین اوزان از ترکیب فرایند تحلیل شبکه ای و تئوری مجموعه های فازی اسـتفاده شـده ١ .
برای منظور کردن نظرات تصمیم گیـران در خصـوص اولویـت انتخـاب تأمین کنندگان تابع هدف حداکثر کردن تخصیص سفارش وزن داده شـده بـا اسـتفاده از وزن های حاصل از مرحله عنوان شده به مدل اضافه شده است .
حال با فرض : وزن به دست آمده برای تأمین کننده i ام و نیز با فرض اینکه به تر تیب ارمانها را با نمادهـای Z١ ، Z٢ ، Z٣ و Z٤ نمـایش دهیم ، داریم : ∑∑∑∑ (15) مدل برنامه ریزی آرمانی مسأله به صورت زیر است : (16) Subject To: ∑ ∑ ∑ ∑ =Z1 (17) ١٣٦ فصلنامه مهندسی تصمیم ، سال اول ، شماره چهارم ، پاییز ٩٤ ∑ ∑ ∑ ∑ ∑ ∑ ∑ ∑ ∑ ∑ ∑ =Z2 (18) ∑ ∑ ∑ ∑ =Z3 (19) ∑ ∑ ∑ ∑ =Z4 (20) , (21) منظور از ها در تابع هدف (١٦) وزنی است که تصمیم گیرنـده بـرای نشـان دادن اهمیت هر کدام از توابع هدف در تابع هدف کلی مسئله لحاظ میکند.