خلاصة:
در جهان امروز، امکانات آموزشی متنوع نقش و وظیفه معلم را تغییر دادهاند. اکنون دیگر وظیفه معلم انتقال اطلاعاتی که در زندگی آینده دانشآموز اثر داشته باشد، نیست.
معلمان باید مجموعهای از انواع رسانهها را تهیه نمایند تا دانشآموزان بتوانند با انواع تجربهها مواجه شوند و با نشان دادن واکنشهای خلاق در برابر موفقیتها در امر آموزش و یادگیری پیشرفت حاصل کنند. باید توجه نماییم که رسانههای آموزشی تنها ابراز نیستند، بلکه واحدهای سازندهی محیط آموزشی برای درک نیازهای فردی دانشآموزان توجه بیشتری نمایند و از این طریق قادر میشوند که در ترغیب آنها در جهت تحقق هدفهای آموزشی به کوشند.
عنوان این مقاله فناوریهای نوین در خدمت آموزش مدارس است در این مقاله سعی گردید است. ضمن بررسی اجمالی درباره فناوری آموزشی کاربرد رایانه در آموزش و مزایای استفاده از رایانه، و انواع برنامههای آموزشی رایانه و برنامههای چندرسانهای رایانه مطالبی به رشته تحریر در اید. در بخش پایانی مقاله نتیجهگیری و پیشنهادهای در رابطه با مقاله ارائه گردید و در پایان منابع مورد استفاده معرفی شده است.
ملخص الجهاز:
آموزش ، فناوريهاي نوين ، دانش آموز، مدارس مقدمه يا مدارس امروز، دانش آموزان را براي دنياي متحول فردا آماده ميسازند؟ اين سوالي است که همه ما به عنوان معلمان ، مديران ، استادان و مسئولان آموزشي کشور بايد از خود بپرسيم .
(علي آبادي، خديجه ، ١٣٧٢) توسعه ، کاربرد و ارزشيابي سيستم ها، فنون و مواد آموزشي به منظور بهبود فرآيند يادگيري انسان (احديان ؛محمد و همکاران ، ١٣٨٤) آموزش مجازي به نوعي از موقعيت آموزشي گفته ميشود که در آن معلمان و دانش آموزان در مناطق جغرافيايي متفاوتي دارند، ولي با استفاده از فناوري کنفرانس ويدئويي، با يکديگر در تعامل قرار ميگيرند.
کاربرد رايانه در آموزش رايانه به سبب برخورداري از قدرت پاسخ گويي به دانش آموزشي، داشتن ظرفيت گسترده براي ذخيره و دست کاري اطلاعات و قدرت بينظير در کار و ارائه ي خدمت به تعداد زيادي دانش آموز در آن واحد، به طور وسيعي در مجامع دنيا مورد استفاده قرار گرفته است .
برنامه هاي جست وجوگري: دانش آموزان همچنين ميتوانند از يارانه براي دست يابي به اطلاعات ضبط شده بر روي ديسک هاي فشرده و اينترنت استفاده کنند.
امروزه برنامه هاي خوب چندرسانه اي رايانه اي، به مسائل مورد علاقه ي دانش آموزان با احساس پاسخ ميدهند، در ارائه ي مطالب بسيار انعطاف پذير هستند و امکان ((کنش متقابل )) با مواد و منابع فراهم ميسازند.
Instructional technology and the school adminis trator Washington.