خلاصة:
هدف از انجام این پژوهش بررسی نقش استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی در توسعه حرفه ای معلمان دوره ایتدایی شهرستان بیضا بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش ٢٠٠ نفر از معلمان دوره ابتدایی شهرستان بیضا در سال تحصیلی ١٤٠١-١٤٠٠ بودند تعداد ١٦١ نفر از معلمان دوره ابتدایی با روش نمونه گیری تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای دستیابی به اهداف پژوهش از پرسشنامه ی استفاده از شبکه های اجتماعی و پرسشنامه توسعه حرفه ای معلمان استفاده شد. دادهها با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها نشان داد استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی و مولفه های تجارب عاطفی و استفاده تعاملی پیش بینیکننده توسعه حرفه ای معلمان است. اما بین استفاده پایه و خودنمایشی با توسعه حرفه ای معلمان ارتباط معناداری یافت نشد.
ملخص الجهاز:
بررسي نقش استفاده از شبکه هاي اجتماعي مجازي در پيش بيني توسعه حرفه اي معلمان دوره ابتدايي *1 فاطمه زارع خليلي .
دانش آموخته کارشناسي ارشد مديريت آموزشي، دانشگاه علامه طباطبايي چکيده هدف از انجام اين پژوهش بررسي نقش استفاده از شبکه هاي اجتماعي مجازي در توسعه حرفه اي معلمان دوره ايتدايي شهرستان بيضا بود.
شواهد به دست آمده از پژوهش نشان ميدهد که تکنيک هاي تدريس و تفکر معلمان تأثير بسزايي در استفاده از شبکه هاي اجتماعي (فناوري اطلاعات ) و در نتيجه بر رشد دانش آموزان دارد (نادري و همکاران ، ١٣٨٩) برخي از فناوري اطلاعات براي ارائه کار دانش آموزان به روشي نوآورانه و بدون ارتباط مستقيم با موضوع درس استفاده ميکنند.
با توجه به مطالب فوق هدف پژوهش حاضر بررسي نقش استفاده از شبکه هاي اجتماعي مجازي در پيش بيني توسعه حرفه اي معلمان دوره ابتدايي ميباشد.
اهداف پژوهش هدف کلي هدف کلي اين پژوهش بررسي نقش استفاده از شبکه هاي اجتماعي مجازي در پيش بيني توسعه حرفه اي معلمان دوره ابتدايي است .
(جوادي نيا و همکاران ، ١٣٩٢)، در پژوهشي پيمايشي که به منظور بررسي تأثير استفاده از شبکه هاي اجتماعي مجازي بر عملکرد تحصيلي دانشجويان دانشگاه علوم پزشکي بيرجند انجام دادند، به اين نتيجه رسيدند که معدل کل ١٦ است .
نتايج تحليل رگرسيون استفاده از شبکه اجتماعي مجازي براي توسعه حرفه اي معلمان (به تصوسر صفحه رجوع شود) همانطور که در جدول (٥) مشاهده مي شود، ضريب همبستگي چندگانه برابر با ٢٣٦ .
٤-آيا استفاده تعاملي از شبکه هاي اجتماعي مجازي پيش بينيکننده توسعه حرفه اي معلمان دوره ابتدايي است ؟ جدول ٨.