خلاصة:
عوامل موثر آموزشی، مجموعهای از مؤلفههای مهم و اثرگذار در مسیر توسعه دانش و همچنین افزایش کیفی آموزش است که راهکارهای گسترش توسعه کیفی آموزش معلمان از طریق شیوههای مختلف را ارائه میدهد. ازاینرو، هدف از انجام این مطالعه، طراحی الگوی عوامل موثر بر کیفیت آموزش دانش آموزان، از دیدگاه معلمان مدارس مقطع متوسطه دوم شهر آباده بود. شیوه پژوهش، این مطالعه، از منظر هدف؛ کاربردی، ازنظر ماهیت؛ اکتشافی-تحلیلی؛ ازنظر روششناسی گردآوری اطلاعات، کیفی با استفاده از رویکرد اکتشافی مبتنی بر استقراء و استراتژی داده بنیاد بود که از طریق فن مصاحبه عمیق، بین 15 نفر از کارشناسان (شامل سه نفر از مدیران و دو نفر از معلمان و ده نفر از کارشناسان و صاحب نظران علوم تربیتی دارای سوابق مرتبط و آشنا به شرایط و محیط مدارس، بدون طرح سؤالهای تعقیبی) تا رسیدن به مرز اشباع دادههای نظری انجام شد. روش نمونهگیری، هدفمند، از نوع قضاوتی بود و برای ارزیابی و صحت دادهها (پایایی)؛ از چهار معیار مقبولیت، قابلیت اطمینان، قابلیت انتقال و قابلیت تائیدی پیشنهادی لینکلن و گوبا (1985)، بهره گرفته شد. پس از پیادهسازی مصاحبهها، 298 کد باز تعیین شد و با استفاده از فرایند بازبینی مقولهها، مضامین محتوایی (با استفاده از نرمافزار اطلس. تی. آی) 5 عامل اصلی، به همراه 13 زیر مقوله شناسایی شدند. این عوامل شامل عوامل روابط فردی و بین فردی، عوامل روانشناختی، عوامل زیرساختی و آموزشی، عوامل اقتصادی و اجتماعی معلمان و والدین، عوامل استراتژیک بودند.
Effective educational factors are a set of important and effective components in the
development of knowledge as well as increasing the quality of education, which
provides solutions to expand the quality development of teachers through various
methods. Therefore, the purpose of this study was to design a model of factors
affecting the educational quality of students from the perspective of secondary school
teachers in Abadeh. Research method, this study, from the perspective of purpose;
Functional, in nature; Exploratory-analytical; In terms of data collection
methodology, quality was based on exploratory approach based on induction and data
strategy of the foundation, which through in-depth interview technique, between 15
experts (including three managers and two teachers and ten experts Educational
sciences with related records and familiar with the conditions and environment of
schools, without asking follow-up questions) until the limit of theoretical data
saturation was done. The sampling method was purposeful, snowball, and to evaluate
and validate the data (reliability); The four criteria of acceptability, reliability,
transferability and verification proposed by Lincoln and Guba (1985) were used. After
conducting the interviews, 298 open codes were identified and using the category
review process, content themes (using Atlas TII software) 5 factors, along with 13
subcategories. factors (selective codes) were individual and interpersonal
relationships factors, psychological factors, infrastructural and educational
components, economic and social factors or components of teachers and parents,
strategic factors.
ملخص الجهاز:
در ارتباط با عوامل موثر آموزشي، چند نکته وجود دارد، يا ارتقاء سطح خواندن و يادگيري دانش آموزان مدنظر است که به عوامل مختلفي مانند محيط مدرسه ، ارتباط بين دانش آموزان با هم و با معلمان بستگي دارد و يا اين که به شرايط معلمان و تعهد معلمان بر ميگردد که در هر کشوري اين موضوع ميتواند متفاوت باشد و البته هستند کشورهايي که گاهي 1 - Bryce et al 2 - Massey 3 - Corbett & Redding 4 - Commeyras & Inyenga 5 - Bush & Glover هر دو مورد را به عنوان ارزيابي مداخله آموزشي بر کيفيت آموزش دانش آموزان مؤثر مي دانند.
1 Derkong-Dery & Agbley 2 Wulandari et al 3 Honingh et al 4 Ermawati & Umar گاريرا (٢٠٢٠) در مطالعه خود با عنوان «نيازسنجي براي توسعه عوامل موثر آموزشي براي بهبود کيفيت آموزش» بين هجده مدرسه ، سيوشش معلم ، هجده مدير مدرسه و سه مدير ارشد آموزشي مدارس ابتدايي در زيمبابوه به روش نمونه گيري غير تصادفي از نوع سهميه اي با شيوه کيفي نشان دادند هيچ چارچوب خودارزيابي مدارس براي مدارس ابتدايي زيمبابوه وجود نداشت و خودارزيابي مدارس هدفمندي رخ نداد.
گاريرا (٢٠١٧) در مطالعه خود با عنوان «فرآيندي براي بهبود باکيفيت عوامل موثر آموزشي» بين ١٤٧ مدرسه و ٥٨ مسئول به روش نمونه گيري هدفمند با شيوه کيفي در آفريقاي جنوبي نشان دادند سه حوزه بسيار مهم در بخش 1 - Coombs 2 Aykac et al عوامل موثر آموزشي در مدارس شامل رهبري و مديريت ، آموزش و يادگيري و منابع و زيرساخت ها تشخيص داده شد که براي تحقق اثربخشي در مدارس، پروسه هاي آموزش و يادگيري بايد از کيفيت خوبي برخوردار باشد.