خلاصة:
امروزه دانشآموزان به دلیل نقش مهمی که درآینده ادارهی کشور به عهده خواهند داشت، یکی از قشرهای مهم جامعه به حساب میآیند و اهمیت این نقش در این است که دانشآموزان مدیران اصلی در ادارهی آینده کشور و پیشگامان سایر اقشار جامعه در سیر به سمت کمال و اهداف کشور میباشند. از سوی دیگر بخشی از دانشآموزان در آینده عهده دار آموزش و پرورش نسلهای بعد از خود خواهند بود و از این طریق به طور غیرمستقیم در کمال نسلهای بعدی جامعه نیز دخالت دارند. با توجه به این که دانشآموزان از اقشار برگزیده و آیندهساز کشور هستند که مسلما کیفیت زندگی آنها در یادگیری و موفقیت تحصیلی آنان تاثیرگذار خواهد بود. بنابراین شناخت عواملی که بتواند کیفیت زندگی این قشر را افزایش دهد مهم تلقی شده و باید مورد رسیدگی قرار بگیرد. با توجه به جوان بودن جمعیت ایران، حجم وسیعی از مسائل، دشواریها و چالشهای جامعه به مسائل نوجوانان و جوانان اختصاصیافته و مساله سلامت اجتماعی و روانی آنان، از اولویتهای اصلی کشور محسوب میشود. در سالهای اخیر شیوع رفتارهای پرخطر در بین نوجوانان و جوانان در ایران به یک مساله اجنماعی تبدیل شده است و نگرانیهای عمیقی را در سطوح مختلف مدیریتی، دانشگاهی و عمومی جامعه به وجود آورده است. رفتارهای پرخطر عبارتند از رفتارهایی که اثرات نامطلوبی بر رشد همه جانبه و سلامتی افراد دارد که میتواند مانع موفقیتها و رشد گردد، این رفتارها میتوانند منجر به صدمات فیزیکی شده و یا رفتارهایی که اثرات منفی فزاینده (مانند سوءمصرف مواد) دارند را شامل گردد. رفتارهای پرخطر میتواند با ایجاد وقفه در رشد یا ایجاد مانع برای تجربیات شاخص گروه همسالان، اثرات نامطلوبی روی افراد برجا گذارد. مفهوم گسترده رفتار پرخطر، سلسلهای از رفتارها را در بر میگیرد که نه تنها برای فرد درگیر در این رفتار و افراد مهم زندگی وی زیانهای جدی به بار میآورد، بلکه باعث صدمه غیرعمدی به افراد بیگناه دیگر نیز میشود. رایجترین رفتارهای پرخطر عبارتند از: مصرف زیاد مشروبات، سوءمصرف مواد، آمیزش جنسی ناایمن، خشونت. زنان به میزان زیادی تحت تاثیر رفتارهای پرخطر هستند.