خلاصة:
ایــن پژوهــش بــا هــدف تعییــن نقــش واســطه ای راهبردهــای نظم جویــی شــناختی هیجــان در رابطــۀ بیــن اســتحکام مــن و ســازش یافتگی اجتماعــی انجــام شــد. بــه ایــن منظــور، طــی یــک پژوهــش توصیفــی، ٣٣٧ دانش آمــوز مشــغول بــه تحصیــل در مقطــع دبیرســتان بــه روش دردســترس انتخــاب شــدند. از شــرکت کنندگان درخواســت شــد تــا ســیاهه ســازگاری بــل (بــل، ١٩٣٤)، مقیــاس اســتحکام مــن (بشــارت، ٢٠٠٧) و پرسشــنامه نظم جویــی شــناختی هیجــان (گارنفســکی و کرایــج، ٢٠٠٦) را تکمیــل کننــد. نتایــج ایــن پژوهــش نشــان داد کــه بیــن اســتحکام مــن و ســازش یافتگی اجتماعــی رابطــۀ مثبــت معنــادار و بیــن راهبردهــای ســازش یافته و ســازش نایافتۀ نظم جویــی شــناختی هیجــان بــا ســازش یافتگی اجتماعــی رابطــۀ مثبــت و منفــی معنـادار وجـود دارد. نتایـج تحلیـل مسـیر نشـان داد کـه اثـر غیرمسـتقیم اسـتحکام مـن بـر سـازش یافتگی اجتماعـی از طریـق راهبردهـای سـازش یافتۀ نظم جویـی شـناختی هیجان و راهبردهـای سـازش نایافتۀ نظم جویـی شـناختی هیجـان نیـز معنـادار اسـت. بـر اسـاس یافته هـای ایـن پژوهـش می تـوان نتیجــه گرفــت کــه رابطــۀ بیــن اســتحکام مــن و ســازش یافتگی اجتماعــی، خطــی و ســاده نیســت و اســتحکام مــن از طریــق راهبردهــای ســازش یافته و ســازش نایافته نظم جویــی شــناختی هیجــان، ســازش یافتگی اجتماعــی را تحــت تاثیــر قــرار می دهنــد. بنابرایــن به منظــور ارتقــاء ســازش -یافتگی اجتماعــی افــزون بــر تقویــت اســتحکام مــن، نیــاز اســت تــا زمینــۀ آمــوزش راهبردهــای ســازش یافتــۀ نظم جویــی شــناختی هیجــان، باهــدف افزایــش ســطح ســازش یافتگی و ســلامت روانــی فراهــم شــود.
his study aimed to investigate the mediating role of emotion regulation strategies in the relationship between ego
strength and social adjustment. To do this through descriptive research, 337 high school students were selected by
the convenience sampling procedure. The participants were requested to fill out The Bell Adjustment Inventory (Bell,
1934) , Ego Strength Scale (Besharat, 2007) , and the Cognitive Emotion Regulation Questionnaire (Garnfsky and Krajj, 2006).
The results of this study showed that there is a positive and significant relationship between ego strength and social adjustment.
There is also a significant positive and negative relationship between adaptive and maladaptive strategies of emotion regulation
with social adjustment. The results of path analysis showed that the indirect effect of ego strength on the social adjustment
variable through adaptive emotion regulation strategies and maladaptive emotion regulation strategies is meaningful. Based
on the findings of the present study, it can be concluded that the relationship between ego strength and social adjustment is not
linear and simple, and ego strength affects social adjustment through adaptive and maladaptive emotion regulation strategies. To
improve social adjustment, in addition to improving ego strength, it is necessary to provide the context for training
adaptive emotion regulation strategies, to enhance the level of adjustment and mental health.