خلاصة:
چکیدهیکی از انواع هوش، هوش معنوی است که ازموضوعاتمهم و ضروریدرحوزهمدیریتوکسب و کار است و تأثیرمستقیم و بسزایآنرابرمدیریت نمیتواننادیدهگرفت. جستجو در آیات و احادیث مبین این امر است که در کلام خدا و روایت و احادیث نیز مؤلّفههای هوش معنوی دیده میشود؛ بنابراین هدف از این پژوهش بررسی نقش و جایگاه هوشمعنویدرمدیریتباتکیهبرآیاتقرآنوروایات است که با روش توصیفی- تحلیلی، بر اساس مطالعات کتابخانهای و مبتنی بر رویکرد قرآنی وروایی انجام شده است و تلاش نویسندگان بر آن استتابااستفادهازآیات قرآن، روایات و احادیث، اهمیت، ارزش و نقش هوش معنوی و تأثیر آن را بر مدیریت و عملکردهای مدیران مشخص نمایند. نتایج پژوهش نشان میدهد کهشناختوباوربه ربوبیتخداوند؛معنیبخشیبهکاروزندگی،خودآگاهیعمیق،خردمندیمعنوی،تواناییاستفادهازمنابعمعنوی،ظرفیترفتارهایفضیلتمآبانه،روحیّۀخدمتگزاری،داشتنبصیرت،احساسمثبتداشتن،تواناییپرسیدنسؤالاتاساسیویافتنپاسخهایبنیادین،پایبندیبهعهدوپیمان،اعتدالدرهمهجنبههایزندگی ودرکمسئولیتهایفردیو اجتماعی از مهمترین ویژگیهای یک مدیر با هوش معنوی بالاست وقرآنکریم،روایات و احادیثمبانیروشنیرادررابطهبامؤلّفههای هوش معنوی و تأثیر آن بر مدیریتارائهنمودند و مدیران با هوش معنوی بالا با تکیه بر کلام خداوند در قرآن و الگوپذیری از سنتنبویوسیرۀعلوی، سبب ارتقاء روزافزون سازمان یا کسبوکار خواهند شد.واژههای کلیدی:هوش، هوش معنوی، مدیریت، قرآن، روایات.
One of the types of intelligence is spiritual intelligence, which is one of the most important and necessary issues in the field of management and business, and its direct and significant impact on management can not be ignored. A search in verses and hadiths shows that in the word of God and narrations and hadiths, components of spiritual intelligence are also seen; Therefore, the purpose of this study is to investigate the role and position of spiritual intelligence in management based on Quranic verses and narrations, which has been done by descriptive-analytical method, based on library studies and based on Quranic approach and narration. Use the verses of the Qur'an, narrations and hadiths to determine the importance, value and role of spiritual intelligence and its impact on the management and actions of managers. The results of the research show that knowing and believing in the Lordship of God; Meaning to work and life, deep self-awareness, spiritual wisdom, ability to use spiritual resources, capacity for virtuous behaviors, service spirit, insight, positive feeling, ability to ask basic questions and find fundamental answers, adherence to the covenant, moderation in All aspects of life and understanding of individual and social responsibilities are the most important characteristics of a manager with high spiritual intelligence and the Holy Quran, narrations and hadiths provided clear principles regarding the components of spiritual intelligence and its impact on management. The word of God in the Qur'an and following the example of the prophetic tradition and the Alawite tradition will lead to the increasing promotion of the organization or business.
ملخص الجهاز:
نتايج پژوهش نشان ميدهد که شناخت و باور به ربوبيت خداوند؛ معنيبخشي به کار و زندگي، خودآگاهي عميق ، خردمندي معنوي، توانايي استفاده از منابع معنوي، ظرفيت رفتارهاي فضيلت مآبانه ، روحيۀخدمتگزاري، داشتن بصيرت ، احساس مثبت داشتن ، توانايي پرسيدن سؤالات اساسي و يافتن پاسخ هاي بنيادين ، پايبندي به عهدوپيمان ، اعتدال در همه جنبه هاي زندگي و درک مسئوليت هاي فردي و اجتماعي از مهم ترين ويژگيهاي يک مدير با هوش معنوي بالاست وقرآن کريم ، روايات و احاديث مباني روشني را در رابطه با مؤلفه هاي هوش معنوي و تأثير آن بر مديريت ارائه نمودند و مديران با هوش معنوي بالا با تکيه بر کلام خداوند در قرآن و الگوپذيري از سنت نبوي و سيرةعلوي، سبب ارتقاء روزافزون سازمان يا کسب وکار خواهند شد .
نقش هوش معنوي د رمديريت با تکيه برآيات قرآن و روايات با توجه به نظرات بيان شده در قسمت قبل ميتوان مهم ترين مؤلفه هاي هوش معنوي براي مديران ر چنين برشمرد: شناخت و باور ربوبيت خداوند؛ معنيبخشي به کار و زندگي (کار براي رضاي خدا)، خودآگاهي عميق ، خردمندي معنوي، توانايي استفاده از منابع معنوي در جهت حل مسائل زندگي، ظرفيت رفتارهاي فضيلت مآبانه ، روحيۀخدمتگزاري، ظرفيت همسوسازي اهداف فردي و سازماني، داشتن بصيرت ، درک و تشخيص وجدان کاري، تفکرسيستمي (توجه به ابعاد روحي انسان )، توجه به ارزش هاي معنوي، 1.