خلاصة:
این پژوهش با هدف کاربردی و از نوع کیفی و برای شناسایی عوامل موثر در پرورش تفکر نقاد در آموزش عالی صورت گرفته است. نتایج برگرفته از 58 مقاله پژوهشی در فواصل سالهای2000 تا 2022 بوده است و به تایید 11 صاحبنظر رسیده است. برای بررسی و تحلیل یافتهها در میان کشورها از روش تطبیقی- مقایسهای بر اساس الگوی بردی در چهار مرحله توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه استفادهشده است. یافتهها نشان دادهاند که آموزش عالی کشورهای موردمطالعه کمتر به این عوامل توجه داشتهاند. ایران نیز از این امر مستنثنی نیست و در 5 عامل: محیط امن، آشنایی به اصول استدلال ورزی و قضاوت مبتنی بر شواهد، اجتناب از قضاوت عجولانه و تعهد به اصول اخلاق نقادی و دانش و مهارت و همسانی باور و عملکرد و تناسب زمان برای پوشش دادن سرفصل برنامه درسی نیاز به توجه ویژه دارد.
This research has been conducted with a practical and qualitative purpose and to identify effective factors in cultivating critical thinking in higher education. The results were taken from 58 research articles between 2000 and 2022 and were approved by 11 experts. To review and analyze the findings among countries, a comparative-comparative method was used based on the Brady model in four stages of description, interpretation, comparison and comparison. The findings have shown that the higher education of the studied countries paid less attention to these factors. Iran is not an exception to this and in 5 factors: safe environment, familiarity with the principles of reasoning and judgment based on evidence, avoiding hasty judgment and commitment to the principles of critical ethics and knowledge and skills and similarity of belief and performance and appropriateness of time for coverage The heading of the curriculum needs special attention.
ملخص الجهاز:
فصلنامه راهبردهای نو در روانشناسی و علوم تربیتی، دوره چهارم، شماره چهاردهم، تابستان 1401، صفحات 347-330 چکیده این پژوهش با هدف کاربردی و از نوع کیفی و برای شناسایی عوامل مؤثر در پرورش تفکر نقاد در آموزش عالی صورت گرفته است.
این پژوهش از طریق مطالعه پیشینههای علمی به شناسایی و تکمیل عوامل مؤثر برای پرورش تفکر نقاد در آموزش عالی ایران پرداخته است و با اعمالنظر اساتید در قالب تقسیمبندی درونسازمانی و برونسازمانی ده عامل مؤثر مشخص شناساییشده است که عبارتاند از: الف) عوامل برونسازمانی شامل: باورهای معرفتی، نظام ایدئولوژی، ساختار سیاستگذاری آموزشی و عوامل درونسازمانی شامل: محیط امن، ذهن باز، روحیه نقادی، آشنایی به اصول استدلال کردن و قضاوت مبتنی بر شواهد، آشنایی و تعهد به اصول اخلاقی تفکر نقاد و اجتناب از قضاوت عجولانه، دانش و مهارت و همسانی باور و عملکرد اساتید، تناسب زمان لازم برای پوشش دادن سرفصل برنامه درسی.
انتقال تفکر نقاد نهتنها تحت تأثیر روابط قدرت از بیرون، در قالب ایدئولوژیهای فرهنگی و سیاسی، بلکه در خود گفتگوی آموزشی نیز جاری است، اساتید و معلمان نمیتوانند بهطور یکجانبه متون برنامه درسی رسمی را تغییر دهند تا تفکر انتقادی برای همه دانش آموزان و دانشجویان قابلدسترس باشد، این مشارکت یا عدم مشارکت در سازماندهی مجدد متون درسی و استفاده از شیوههای آموزشی خاص است که میتواند تغییر ایجاد کند.
Rethinking ’Thinking Schools, Learning Nation’: teachers’ and students’ perspectives of critical thinking in Singaporean education (PhD thesis).
The Process Of Critical Thinking In Nursing Education Developing A Model], PhD thesis, Iran University of Medical Sciences, School of Nursing and Midwifery.