خلاصة:
فرودگاه ها ﺑﻪ دلیل ماهیتشان ﺑﺮ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺍﻗﺘﺼادی ﻛﺸﻮﺭها تأثیر بسیار چشمگیری دارند. امروزه ﺑﻪ دلیل ﺍﻓﺰﺍﻳﺶ درآمد و کاهش تلفات ﻧﺎﺷﻲ ﺍﺯ ﺣﻮﺍﺩﺙ ﻧﺎﮔﻬﺎﻧﻲ، ﺑﻬﺒﻮﺩ ﻣﺪﺍﻭﻡ ﻋﻤﻠﻜﺮﺩ ﻓﺮﻭﺩﮔﺎﻩﻫﺎ ﻻﺯﻡ ﻭ ﺿﺮﻭﺭﻱ است. ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﺣﻤﻞﻭﻧﻘﻞ ﺍﺯ ﺍﻣﻮﺭ ﺯﻳﺮﺑﻨﺎﻳﻲ ﻭ ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﺍﺟﺰﺍﻱ ﻣﻬﻢ ﭼﺮﺧﻪ ﺗﻮﻟﻴﺪ ﻣﺼﺮﻑ ﻣﺤﺴﻮﺏ ﻣﻲﺷﻮﺩ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻓﺮاﻳﻨﺪ ﺭﺷﺪ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩﻱ، ﻧﻘﺶ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﻣﻬﻢ ﻭ ﺗﺄﺛﻴﺮﮔﺬﺍﺭﻱ ﺩﺍﺭﺩ، ﺿﻤﻦ ﺁﻧﻜﻪ ﺧﻮﺩ ﻧﻴﺰ ﺍﺯ ﻓﺮاﻳﻨﺪ ﺭﺷﺪ ﻭ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩﻱ ﺗﺄﺛﻴﺮﭘﺬﻳﺮ ﺍﺳﺖ. بر این اساس هدف این پژوهش، تجزیهوتحلیل ساختار هزینههای مربوط به فرودگاههای ایران و ارزیابی نقش آنها در بهبود کارایی تخصیصی میباشد. ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﺭﻭﺵ، ﺍﻳﻦ ﺗﺤﻘﻴﻖ ﺍﺯ ﻧﻮﻉ توصیفی- ﭘﻴﻤﺎﻳﺸﻲ و همبستگی ﻣﻲﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﺍﺯ ﻟﺤﺎﻅ ﻧﻮﻉ ﻧﻈﺎﺭﺕ ﻭ ﺩﺭﺟﻪ ﻛﻨﺘﺮﻝ ﺍﻳﻦ ﺗﺤﻘﻴﻖ ﺩﺭ ﺯﻣﺮه ﺗﺤﻘﻴﻘﺎﺕ ﻣﻴﺪﺍﻧﻲ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺭﺩ. برای تحلیل فرضیهها، از روش تحلیل پوششی دادهها استفاده شد. به منظور محاسبه ساختار هزینه، از هزینههای عملیاتی و هزینههای اداری و عمومی و به منظور محاسبه کارایی تخصیصی از تعداد کارکنان شاغل در فرودگاه و اندازه سطوح پروازی برای محاسبه کارایی، کارایی فنی با اندازه ترمینال و طول باند و برای کارایی اقتصادی با تعداد مسافران در فرودگاه، تعداد پروازها استفاده شده است. این متغیرها، طی سال‏های ۱۳۹۸-۱۳۹۳ بررسی شدند. نتایج نشان دادند که هزینههای عملیاتی با اندازه ترمینال، طول باند پرواز، تعداد کارکنان شاغل و تعداد پروازهای فرودگاههای کشور، ارتباط معناداری دارد و با اندازه سطوح پروازی، تعداد مسافران و مقادیر بار فرودگاههای کشور، ارتباط معناداری ندارد. همچنین نتایج این پژوهش نشان داد که هزینههای اداری و عمومی با اندازه ترمینال، تعداد کارکنان شاغل، تعداد مسافران، مقادیر بار و تعداد پروازهای فرودگاههای کشور، رابطه معناداری دارد و با طول باند و اندازه سطوح پروازی، ارتباط معناداری ندارد.
Due to their nature, airports have a significant impact on the economic development of countries. Nowadays, due to the increase in income and reduction of losses caused by sudden accidents, it is necessary and necessary to continuously improve the operation of airports. Also, the transportation of infrastructure and one of the important parts of the consumer production cycle is considered to play a very important and effective role in the process of economic growth, while it is also a part of the process of growth and inheritance. Based on this, the aim of this research is to analyze the cost structure of Iran's airports and evaluate their role in improving allocation efficiency. From the point of view of the method, this research is descriptive-surveillance and correlational, and from the point of view of the type of supervision and the degree of control, this research is in the category of field research. Data envelopment analysis method was used to analyze the hypotheses. In order to calculate the cost structure, from operating costs and administrative and general costs, and in order to calculate the allocation efficiency from the number of employees working in the airport and the size of the flight surfaces to calculate efficiency, technical efficiency with terminal size and runway length and for economic efficiency With the number of passengers at the airport, the number of flights used. These variables were investigated during the years 2013-2018. The results showed that the operating costs have a significant relationship with the size of the terminal, the length of the runway, the number of employees and the number of flights of the country's airports, and it has no significant relationship with the size of the flight levels, the number of passengers and the amount of cargo of the country's airports. Also, the results of this research showed that the administrative and public costs have a significant relationship with the size of the terminal, the number of employees, the number of passengers, the amount of cargo and the number of flights in the country's airports, and it has no significant relationship with the length of the runway and the size of the flight surfaces.